شاید باید این فصل را به عنوان اولین فصل قرار می دادیم زیرا ابزارهای معرفی شده در این مجموعه مقالات بسیار اساسی و اساسی هستند. اصطلاحات و عبارات نیز عناصری هستند که انتقال مفاهیم یک سری مقالات درباره هک رشد را ممکن کرده اند.
با این حال ، یک دلیل مهم برای حفظ این فصل به عنوان آخرین مقاله این بود که معرفی ابزارها و اصطلاحات هک رشد در ابتدا معمولاً باعث می شود مردم فکر کنند همه چیز راجع به هک رشد یاد گرفته اند. با این حال ، آنها اصلاً نمی دانند که چگونه از این ابزارها در عمل استفاده کنند. همچنین ، آنها معنای کلمات را در عمل درک نخواهند کرد.
اگر فقط از یک ابزار تجزیه و تحلیل در وب سایت یا محصول خود استفاده کنید ، بدون اینکه بدانید فلسفه هک رشد چیست یا هک رشد چگونه عمل می کند ، در واقع فقط با اعداد و آمار بازی خواهید کرد و هر کاری که لازم دارید انجام می دهید. محصول شما را به طور تصادفی تغییر می دهد. تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.
معیارهای ابزار هک رشد باعث می شود فکر کنید می دانید چه کاری انجام می دهید. جداول و نمودارهای این ابزارها بسیار رسمی بوده و نام های سنگینی دارند. این باعث می شود شما فکر کنید که واقعاً یک هک رشد را اجرا می کنید ، اما این اتفاق نمی افتد مگر اینکه همه مقالات قبلی را در این راهنما بخوانید. به این ترتیب در عمل با فلسفه و مفاهیم هک رشد آشنا خواهید شد.
دلیل دیگری که در پایان مقالات این راهنما به این فصل اشاره کردم این بود که ابزارهای مورد استفاده در هک رشد دائماً در حال پیشرفت هستند ، اما خود هک رشد فرآیندی کاملاً مشخص و نسبتاً پایدار است. به عبارت دیگر ، از هر ابزاری که استفاده می کنید ، اصل کاری که انجام می شود ثابت است: کاربران را از طریق قیف رشد راهنمایی کنید.
شما همیشه در حال نتیجه گیری ، آزمایش و بهینه سازی نتایج خود هستید. همچنین ، شما همیشه درگیر فرآیندی هستید که فراتر از ابزارها و کلماتی است که استفاده می کنید. بنابراین هک رشد بیشتر از اینکه یک مجموعه ابزار باشد ، یک روش تفکر و یک فرایند است.
از طرف دیگر ، هک رشد فقط مجموعه ای از تاکتیک ها نیست (با وجود تعداد زیادی از تاکتیک های معرفی شده در این مقالات). Growth Hacking فرایندی است که شما را به استفاده از این تاکتیک ها سوق می دهد. مطمئناً شما باید از ابزارهای هک رشد استفاده کنید ، باید از کلمات و اصطلاحات تخصصی در این زمینه استفاده کنید و باید از تاکتیک استفاده کنید اما قبل از هر اقدامی باید اصول و اصول هک رشد را یاد بگیرید.
اگر مانند یک هکر رشد فکر کنید ، تاکتیک هایی را کشف خواهید کرد که هیچ کس دیگری از آنها نمی داند. به این ترتیب حتی پس از پایان نکات و نکات کنونی قادر خواهید بود زنده بمانید.
در اینجا برخی از اصطلاحات معمولاً مورد استفاده در زمینه هک رشد وجود دارد. اگرچه این لیست جامع نیست ، اما می تواند مفید باشد. تعاریف ارائه شده در این بخش نه رسمی هستند و نه مهم ، اما سعی شده است مفاهیم هک رشد و اصطلاحات به زبان ساده توضیح داده شود.
بنابراین در اینجا ، بیش از تخصص ، تمرکز بر سادگی و شفافیت توضیح بوده است.
شاخص عملکرد کلیدی (KPI یا شاخص عملکرد کلیدی) عددی است که می توانید برای درک عملکرد کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر اشتراک نرم افزار می فروشید ، شاخص اصلی عملکرد شما تعداد اشتراک های جدیدی است که روزانه می فروشید.
شاخص اصلی دیگر عملکرد برای چنین مشاغل می تواند تعداد اشتراک های روزانه لغو شده باشد. KPI عدد مبهمی نیست که بتوانید از معادلات پیچیده دریافت کنید ، این یک عدد مشخص است که به دلایل واضحی به آن رسیده اید و با مراجعه به آن می توانید درک کنید که تجارت شما چگونه پیش می رود و سلامت آن چقدر است.
در اینجا چند روش مفید برای کار با KPI آورده شده است:
یک ایمیل خودکار ایجاد کنید که داده های روزانه ، هفتگی و ماهانه را در مورد در دسترس بودن یا نبودن KPI های شما ارسال کند.
داشبورد یا حسابداری داشته باشید که داده های KPI را به درستی نمایش دهد تا از عملکرد شرکت خود بدانید.
به همه کارمندان خود اجازه دسترسی به داده های KPI را بدهید. این به افراد اجازه می دهد تا بدانند چه معیارها و معیارهایی برای تجارتشان مهم است. بنابراین ، آنها باید این معیارها را در تصمیمات و اقدامات خود در نظر بگیرند.
در ابتدای مقاله ، ما در مورد فاکتور رشد ویروس محور و تاکتیک های مبتنی بر رشد صحبت کردیم.
ضریب ویروس عددی است که به شما می گوید چند نفر جدید به دلیل کاربران فعلی شما مشتری شما شده اند. اگر هر 50 بازدید کننده شما 100 بازدید کننده جدید از محصول شما داشته باشد ، نسبت آنتی ویروس شما 2 خواهد بود. هر عدد بزرگتر از 1 به معنای آلوده شدن شما است و این بهترین اتفاقی است که می تواند برای هر کسب و کاری بیفتد.
در اینجا چند نکته برای آلوده شدن آورده شده است:
ویروس توسط یک معادله تعیین می شود. ویروسی شدن فقط یک اصطلاح مبهم و عمومی نیست که می توانید برای توصیف هر چیزی در اینترنت استفاده کنید.
شاخص حدت بیش از 1 واقعاً یک عامل سرسام آور است ، اما حتی اگر تعداد شما کمتر از 1 باشد ، باز هم به این معنی است که بازدیدکنندگان و مشتریان جدید فقط از طریق بازدیدکنندگان فعلی شما بدون هیچ زحمتی به تجارت شما می رسند. هر عامل بالاتر از صفر به این معنی است که توزیع محصولات شما هر روز بهبود می یابد.
ویروسی شدن احتمالاً یکی از مفاهیمی است که در هک رشد بیش از حد مورد دستکاری قرار گرفته است. Growth Hacking یک مجموعه مهارت است و کاملاً امکان پذیر است که محصولی را تا حد زیادی رشد دهید و حتی بدون حدت نیز سودآور باشید.
گروه دسته ای از کاربران است که براساس دوره زمانی ثبت نام آنها طبقه بندی می شود. به عنوان مثال ، هرکسی که در ماه ژوئن ثبت نام کرده باشد در گروه ژوئن قرار می گیرد و هر کسی که در ماه نوامبر ثبت نام کرده باشد در گروه نوامبر قرار خواهد گرفت.
اهمیت دسته بندی کاربران این است که اگر آنها را دسته بندی نکنید ، داده های شما به اندازه کافی واضح نیستند. به عنوان مثال ، اگر معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) شما هر ماه برای دسته های جدیدی از کاربران بهبود یابد ، به این معنی است که در تصویر بزرگ در جهت درست حرکت می کنید.
با این وجود ، اگر از ابتدای راه اندازی محصول خود به یک معیار واحد نگاه کنید و از این معیار برای میانگین کاربران خود استفاده کنید ، داده های شما مخدوش و نادرست خواهد بود زیرا آمار خوب و آمار بد گذشته متوسط دقت دارند. و شما نمی توانید درک کنید که وضعیت فعلی محصول شما چگونه است.
دسته ها به شما کمک می کنند تا داده ها و میانگین ها را براساس دوره زمانی تقسیم کنید و به شما تصویر بهتری از وضعیت فعلی کسب و کار شما می دهد.
بخشها مانند دسته ها هستند ، اما شما به جای تشکیل یک گروه براساس تاریخ ارسال ، آنها را بر اساس سایر عوامل تقسیم بندی تشکیل می دهید. به عنوان مثال ، شما می توانید کاربران خود را بر اساس عوامل زن و مرد شکل دهید تا ببینید این دو جنس مختلف در مقابل وب سایت یا محصول شما چگونه رفتار می کنند. حتی می توانید دسته های خود را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید تا اطلاعات دقیق تری در مورد محصول و مشتری خود بدست آورید.
آزمایش چند متغیره (یا آزمایش A / B) به معنای ایجاد تغییراتی در محصولی است که فقط برخی از کاربران آن را مشاهده می کنند. این تست باعث می شود برخی از افراد نسخه A محصول شما را مشاهده کنند و برخی دیگر نسخه B را مشاهده کنند. سپس می توانید بفهمید کدام نسخه بهتر کار می کند.
یکی از مشکلات تست چند متغیره این است که آیا آزمایش A / B همیشه باید انجام شود. در این حالت ، آزمایش هرگز پایان نمی یابد و شرکت دائماً نسخه های محصولات خود را بهینه می کند؟
هنگام اجرای تست های A / B ، لازم است به یاد داشته باشید که اندازه جامعه آماری شما مهم است. اگر گزینه های A و B را فقط به چند صد بازدید کننده نشان دهید ، نتایج این آزمون معنای زیادی نخواهد داشت زیرا تعداد شرکت کنندگان شما آنقدر زیاد نبود که آمار این آزمون معنی دار باشد.
در اینجا مثالی برای روشن شدن مطلب آورده شده است. اگر فقط یک روز آزمون A / B انجام دهید و در آن روز 2000 بازدید کننده داشته باشید ، نسخه A می تواند 70٪ از زمان پاسخ شما را به شما بدهد. در این حالت ، ممکن است فکر کنید که آزمایش شما موفقیت آمیز بوده و نسخه صحیح محصول را پیدا کرده اید ، اما بعد متوجه می شوید که در آن روز خاص ، وبلاگی به محصول یا وب سایت شما پیوند داده شده و بازدید از آن وبلاگ 90٪ است. از ترافیک روزانه شما.
بنابراین آزمایش A / B شما ، در بهترین حالت ، چیز جدیدی در مورد مخاطبان این وبلاگ ، نه به طور کلی کاربران محصول شما ، به شما نشان داده است! با استفاده از experimentcalculator.com می توانید متغیرهای مختلف آزمایش خود را محاسبه کرده و در مورد آزمایشات خود تصمیم بهتری بگیرید.
هزینه خرید مشتری مبلغی است که باید برای بدست آوردن مشتری جدید هزینه کنید. به عنوان مثال ، اگر 500،000 تومان در Google Ads هزینه کنید و این تبلیغ 2 مشتری جدید برای شما به ارمغان بیاورد ، هزینه تحصیل مشتری خود از طریق کانال Google AdWords 250،000 تومان خواهد بود.باید در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل مشتری (هزینه خرید مشتری) باید برای هر کانال جداگانه محاسبه شود زیرا این هزینه در هر کانال متفاوت خواهد بود. همچنین ، هنگامی که هزینه خرید مشتری در هر کانال را دریافت کردید ، می فهمید که چقدر می توانید در هر کانال هزینه کنید یا باید چیزی را در آن کانال خرج کنید.
مقدار چرخه حیات مشتری مبلغ برآوردی است که انتظار دارید طی یک بازه زمانی از مشتری دریافت کنید. اگر افراد ماهیانه 300000 تومان برای محصول شما خرج کنند و به طور معمول به طور متوسط 24 ماه در کنار مشتری شما باشند ، ارزش چرخه عمر آنها برابر با 300،000 تومان × 24 ماه = 7،200،000 تومان خواهد بود.
تقسیم بندی هایی که انجام می دهید می تواند هنگام محاسبه LTV مفید باشد زیرا ممکن است دریابید که برخی از بخشهای کاربران از چرخه عمر بیشتری نسبت به سایر کاربران برخوردار هستند. این امر همچنین بر هزینه خرید مشتریان تأثیر می گذارد زیرا منطقا شما مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای بخشهای خاص کاربران خود خواهید بود.
اگر درک درستی از هزینه جذب مشتری (CAC) و چرخه عمر مشتری (LTV) نداشته باشید ، استفاده از تاکتیک های فشار برای ایجاد ترافیک دشوار خواهد بود. پیش بینی درآمد شما در این مورد نیز دشوار خواهد بود ، که بر روند استخدام و سایر برنامه های بازاریابی یا سایر فعالیت هایی که ارتباط مستقیمی با هک رشد ندارند تأثیر می گذارد.
حال که با برخی از اصطلاحات هک رشد آشنا شدیم ، س isال این است که چگونه این داده ها را بدست آوریم؟ به همین دلیل ، ما در مورد ابزارهای مورد استفاده هکرهای رشد ادامه خواهیم داد.
معمول ترین ابزار تجزیه و تحلیل که توسط هکرهای رشد استفاده می شود ، به طور کلی در چندین دسته کلی قرار می گیرد:
Google Analytics مدتهاست که محبوب ترین بستر برای تجزیه و تحلیل داده های عمومی به صورت آنلاین است. این ابزار رایگان و بسیار قدرتمند است. Google Analytics بهترین انتخاب برای بررسی محصولات کلان است ، اما استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل مقیاس خرد مربوط به یک رویداد کوچک یا تعداد کمی از افراد آسان نیست.
Google Analytics ابزاری است که شما می خواهید داده های جغرافیایی ، داده های ابزار کاربر ، داده های جستن و سایر داده ها و معیارهای متداول را بخواهید. اکثر شرکت ها همزمان از چندین ابزار تجزیه و تحلیل استفاده می کنند ، بنابراین با وجود کمبودهای Google Analytics ، شما باید به استفاده از آن در مقیاس بزرگ داده ادامه دهید.
اخیراً ، تغییرات زیادی در دسته داده ها در ابزار تجزیه و تحلیل ایجاد شده است ، بسیاری از آنها به دلیل محدودیت های Google Analytics برای ارائه داده های خاص است. به همین دلیل ، چندین ابزار جدید معرفی شده است که به هکرهای رشد امکان می دهد انواع اطلاعاتی را که در Google Analytics در دسترس نیستند ردیابی و رهگیری کنند.
هنگام نصب ابزار Google Analytics ، یک قطعه کد JavaScript را در هر صفحه وب سایت خود قرار می دهید ، اما هنگام نصب یک ابزار تحلیلی مبتنی بر افراد ، در واقع یک اسکریپت را به هر یک از رویدادهای خود پیوست می کنید (نه فقط برای کل سایت). این تغییر ساده امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.
در این حالت می توانید پاسخ های دقیق به سوالات زیر دریافت کنید:
آیا افرادی که از X استفاده می کنند ارزش چرخه عمر بالاتری دارند؟
آیا کاربران در بخش Y با عملکرد Z میزان مشارکت بالاتری دارند؟
و تقریباً در مورد هر چیز دیگری که می خواهید بدانید.
توجه داشته باشید که در این حالت ، ما رویدادها و افراد را با جزئیات بیشتری رصد می کنیم و این منجر به نوع جدیدی از آگاهی می شود. اگر فقط از Google Analytics استفاده می کنید ، دیگر نمی توانید رویدادها و کاربران خاصی را در محصول خود ردیابی یا ردیابی کنید ، و این باعث می شود دانش شما در مورد رفتار و علاقه کاربر محدود شود.
دو مورد از محبوب ترین ابزارهایی که هکرهای رشد برای ردیابی رویدادها و افراد استفاده می کنند ، KISSmetrics و Mixpanel است.
روند جدید دیگر در تجزیه و تحلیل داده های آنلاین استفاده از سیستم عامل هایی است که بر زوایای خاص و محدود تمرکز دارند. به عنوان مثال ، امروز می توانید ابزاری را پیدا کنید که فقط بر روی برنامه های تلفن همراه یا شرکت های نوپا یا تجارت الکترونیکی تمرکز دارند. ابزارهای زیادی از این دست وجود دارد ، اما بد نیست که با جستجوی ساده Google ، ابزارهایی را پیدا کنید که به طور خاص برای داده های خاص تولید شده اند.
این مطلب ادامه دارد … .