چرا برخی از مشاغل مانند بمب به نظر می رسند ، اما برخی دیگر در گوشه ای آرام می میرند؟ چرا یک مارک مطرح می شود اما یک مارک دیگر که نام آن هرگز شنیده نشده است؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیح دهد که چرا مردم مایلند ساعت ها برای مارکی مانند اپل در صف بایستند ، اما هیچ کس به مارک نوکیا اهمیت نمی دهد 🙂
دلیل آن روشن است. چون سیب یک گاو بنفش بود!
شاید از خود بپرسید که گاوها چه ارتباطی با بازاریابی دارند؟ در ادامه ، ما به شما خواهیم گفت …
اگر بازاریاب هستید که احتمالاً نام چهار P اصلی بازاریابی را شنیده اید ، اگر تازه وارد این گروه شوید اشکالی ندارد. به همین دلیل است که ما اینجاییم.
چهار P بازاریابی معمولاً ترکیبی از موارد زیر است:
تولید – محصول
قیمت گذاری
محل
ترویج
برای مطالعه بیشتر در این باره می توانید مقاله “آمیخته بازاریابی” را مطالعه کنید.
داستان از آنجا شروع شد که نویسنده آمریکایی ست گودین تصمیم گرفت یک P جدید به مجموعه گاو بنفش اضافه کند و کتابی در مورد آن بنویسد.
این گاو چنان مورد توجه قرار گرفته است که در مقاله ما تصمیم گرفت کمی مراقبه کند 🙂 شما می پرسید چرا؟ ما به سادگی به شما می گوییم داستان در مورد چیست:
ذهن انسان دوست دارد چیزهای جدید ببیند. بنابراین وقتی پس از ماه ها زندگی در شلوغی شهر ، به مسافرت می رود و چندین گاو را در یک مزرعه می بیند ، چشمانش گشاد می شود.
اما بعد از مدتی ، او به دیدن گاوها عادت می کند و دوباره به همان صورت پوکر: | اولی برمی گردد.
حالا در وسط ، اگر یک گاو بنفش در بین همه گاوها باشد … خدا می داند ملت به چه بلاهایی دچار نمی شود. گروه ها از ماشین پیاده می شوند تا با این گاو بنفش عکس بگیرند. آنها خسته نمی شوند … زیرا این گاو ویژگی قابل توجهی دارد و آن بنفش بودن آن است.
همین امر در مورد بازاریابی و تبلیغات نیز صادق است. در دنیای امروز محصولات و ایده های بسیاری وجود دارد که هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند. اما اگر محصول شما مانند آن گاو بنفش باشد چه می کنید؟ اگر مردم نتوانند در مورد محصول شما صحبت کنند چه؟
ساده است! شما یک شهر نشین می شوید.
کتاب گاو بنفش می خواهد دقیقاً همین موضوع را به شما یاد دهد. البته مفهوم گاو بنفش ایده جدیدی نیست. پیش از آن ، مسئله خاص و چشمگیر بودن در دنیای تجارت مطرح شد و آن را “حیله” نامیدند. آقای شی گودین فقط به روشی دیگر هضم آن را برای عموم مردم انجام داد.
در دنیای امروز هزاران هزار گزینه برای خرید وجود دارد ، اما در عین حال مشتریان وقت کافی برای بررسی همه این گزینه ها و انتخاب یکی از آنها را ندارند.
بنابراین شما باید روش های قدیمی بازاریابی را در گذشته دفن کنید. چون دیگر کاربردی ندارند.
در آن زمان آنقدر محصولات نبود! هر مارک محصول خاص خود را داشت و در نهایت آن را در روزنامه ها یا تلویزیون تبلیغ کرد. وی سپس محصول خود را در فروشگاه ها توزیع کرد و با درآمدی که به دست آورد همان چرخه را تکرار کرد.
این استراتژی برای فروش محصولات معمولی به مردم عادی طراحی شده است. یعنی قرار بود با این استراتژی اکثریت مردم را هدف قرار دهند و محصولشان را به آنها بفروشند … اتفاقاً این روش سالها برای محصولات یا خدمات معمولی جواب داد اما نکته اینجاست که هر کالای معمولی دنیا تولید می شود و دیگر چیزی برای شما باقی نمی ماند!
تمام محصولات قدیمی تولید و فروخته شده اند. بنابراین روش های قدیمی بازاریابی دیگر برای شما مفید نیستند و شما باید از روش های به روز استفاده کنید.
در مدل های جدید بازاریابی ، مشاغل مجبورند ریسک کنند و محصولات منحصر به فردی تولید کنند. سپس ، محصولات مشابه را به روش های هوشمندانه به بازار هدف خاص بفروشید.
در این روش جدید یک قانون وجود دارد. ما باید “چشمگیر” باشیم و به “چشم مخاطب” برسیم. یا به قول شیث گودین: “در میان این همه گاو قهوه ای ، بگذارید ما یک گاو بنفش باشیم.”
دوران عادی به پایان رسیده است و ایده موفق می شود مانند یک بمب صدا کند. به همین دلیل است که ما باید کالایی / خدماتی داشته باشیم که برای مخاطبان جدید باشد … طبیعی نیست!
اگر این مورد شما باشد ، شما از استراتژی گاو بنفش اطلاع دارید.
گودین می گوید: “هدف من این است که به مردم نشان دهم در دنیای امروز ، خطر پذیری کمتر خطرناک است.”
این مطلب ادامه دارد … .