اگر هنوز نمی دانید یک قیف بازاریابی چیست و چیزی درباره آن نمی دانید ، امروز زمان مناسبی برای افزایش آگاهی در مورد آن است. در این مقاله به شما خواهم گفت که یک قیف بازاریابی چیست ، چگونه کار می کند و چگونه می توان با تولید محتوا بهره وری خود را افزایش داد.
قیف بازاریابی مفهومی است که نشان می دهد کاربران پس از شناختن یک مارک برای خرید یک محصول از آن مارک ، چه مراحلی را طی می کنند. هرچه مشتری های بالقوه به مرحله خرید نزدیک می شوند ، تعداد آنها کاهش می یابد.
اگرچه در دنیای ایده آل ، از یک سیلندر به جای قیف استفاده می شود (به این معنی که هرکسی که از محصولات و خدمات شرکت شما مطلع باشد به شما مراجعه می کند و محصولات شما را خریداری می کند) ، اما متأسفانه این اتفاق در دنیای واقعی رخ نداد.
همانطور که اشاره کردیم ، قیف بازاریابی نشان می دهد که هرچه مشتریان بالقوه شما به روند خرید محصول نزدیکتر شوند ، تعداد آنها کمتر می شود. در بالای قیف بازاریابی ، بسیاری از افراد از نام تجاری شما و محصولات شما آگاه می شوند (که بعنوان اولین قدم در روند تبدیل کاربر به مشتری شناخته می شود).
در وسط قیف ، تعداد این افراد کاهش می یابد و فقط کسانی که در مورد محصولات شما کنجکاو هستند یا هنوز تصمیم به خرید ندارند باقی مانده اند. در پایین قیف ، این وضعیت جدی تر می شود و فقط افرادی به شما مراجعه می کنند که می خواهند محصولات یا خدمات خریداری کنند (زیرا بسیاری از افراد در وسط قیف بازاریابی شما تصمیم می گیرند محصولات شما را خریداری نکنند).
خوب ، اکنون ماموریت شما به عنوان بازاریاب این است که قیف بازاریابی را قویتر و پایدارتر کرده و تا حد ممکن آن را به یک استوانه تبدیل کنید. تبدیل قیف به استوانه به این معنی است که مشتریان بالقوه بیشتری به پایین قیف هدایت می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش می یابد.
نکته قابل توجه در مورد بازاریابی محتوا این است که اکثر مردم بر این باورند که بازاریابی محتوا یک تاکتیک مرتبط با مراحل اولیه قیف است ، اما این مورد نیست. بازاریابی محتوایی به شرکت ها کمک می کند تا در هر مرحله از بازاریابی به کاربران خود برسند و آنها را به انتهای کانال بازاریابی هدایت کنند.
در واقع ، بازاریابی محتوا به گسترش گلوگاه تا پایین کمک می کند تا کاربر بتواند راحت تر به مشتری تبدیل شود. از آنجا که این محتوا شامل متن و تصاویری است که در سایت شماست ، از این طریق فرصت های زیادی برای انتقال پیام خود به مخاطبان خود دارید.
چهار مرحله اصلی در بازاریابی محتوا وجود دارد که بسیار شبیه به فرآیند دم آوری قهوه است. مراحل زیر است:
در مرحله اول بازاریابی محتوا ، باید سعی کنید مشتریان بالقوه خود (یا حتی کل بازار!) را از نام تجاری خود آگاه کنید. در برخی موارد که استفاده از محصولات شما برای مردم روشن نیست ، ابتدا باید سعی کنید بازار را آموزش دهید و برای آنها توضیح دهید که محصول شما چه مشکلی را حل می کند.
همچنین در این مرحله سعی کنید با استفاده از بازاریابی محتوا مشتری را به محصولات خود علاقه مند کنید. شما باید کنجکاوی مردم را نه تنها در مورد محصولات بلکه در مورد نام تجاری خود نیز افزایش دهید. شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما همیشه نام تجاری شما را به خاطر می سپارند و از آن به عنوان یک مارک معتبر یاد می کنند.
در بالای قیف بازاریابی دقیقاً جایی است که بازاریابی ورودی بهترین عملکرد را دارد. به این ترتیب ، هدف ما ممکن است فقط تلنگر کردن تعدادی از مشتریان بالقوه باشد ، اما نباید فقط در مورد مارک خود صحبت کنیم. به جای صحبت در مورد خود ، باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را درک کنیم و آنها را برای تأمین آنها آموزش دهیم.
اگر بتوانید مشتریان خود را به خوبی آموزش دهید و نیازهای آنها را برآورده کنید ، نه تنها برند شما معتبر خواهد بود ، بلکه مشتریان نیز از شما قدردانی خواهند کرد. مهمترین وظیفه شما در این مرحله این است که به مخاطبان خود ثابت کنید محصولات و خدمات شما مفید و کاربردی هستند.
انواع محتوای مورد استفاده در مرحله کشف به شرح زیر است:
پست وبلاگ
وبینارها
محتوای بزرگ (مانند بازی ها ، ابزارها ، محتوای طولانی)
راهنمای جامع
فایل های ویدئویی
خبرنامه ایمیل
نمونه بسیار جالبی از این نوع مطالب در کارخانه شکلات سازی Theo (که در سیاتل ، ایالات متحده امضا شده است) وجود دارد. این کارخانه انواع شکلات ها را به فروش می رساند ، اما بیشتر به دلیل میزبانی تور شناخته می شود. در طول این تور ، مسئولان کارخانه برای بازدیدکنندگان توضیح می دهند که شکلات ها از کجا می آیند ، چگونه دانه های شکلات پرورش می یابند و چگونه به شکلی که در فروشگاه ها می بینیم شکل می گیرند.
پس از تور ، بازدیدکنندگان احساس می کنند که متخصص شکلات هستند. بازدیدکنندگان از آن روز به بعد ، نه تنها فکر می کنند که از کارخانه تئو آگاهی دارند ، بلکه آن را به عنوان برندی می شناسند که در ارائه اطلاعات سخاوتمندانه است. چنین فعالیت هایی باعث وفاداری مشتریان به یک برند می شود.
اهداف: دسترسی مستقیم به مشتریان
تاکتیک ها: راه حل هایی برای چالش های پرونده
در مرحله جذب مخاطب ، مشتریان شما با راه حل هایی که ارائه می دهید آشنا می شوند. این دقیقاً همان زمانی است که شما می توانید با تولید محتوا ، مشتریان خود را قادر به ارزیابی برند خود کنید.
در این مرحله ، ما با افرادی که تجارت ما به آنها کمک می کند ارتباط مستقیم داریم. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که آنها از این موضوع آگاهی دارند و اطلاعات کافی در مورد شرکت ما دارند.
به خاطر داشته باشید ، ممکن است مشتریان در این مرحله به شما اعتماد نکنند ، بنابراین شما نیازی به صحبت در مورد فروش محصولات خود ندارید. درعوض ، فکر خود را به سمت نکات خوب زندگی معطوف کنید. این یک فرصت عالی برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا تمام اطلاعات شما را مرور کرده و بین شما و رقبا تفاوت قائل شوند.
در این مرحله ، افراد به دنبال مطالب به شرح زیر خواهند بود:
مطالعه موردی
محتوایی که به شما یاد می دهد چگونه با محصولات خود کار کنید.
نمونه فیلم ها
اطلاعات و ویژگی های محصول را ارائه دهید
یکی از مورترین روشها برای انجام این کار ، تجسم مطالعات موردی است که مشکلات برخی از مشتریان را برطرف می کند. به عنوان مثال ، برخی از سایت ها دارای فیلم های کوتاه آموزشی هستند که به بازدیدکنندگان کمک می کند تا مشکلات خود را حل کنند.
نمونه های زیادی در این زمینه وجود دارد. هنگامی که نستله دستورالعمل کوکی معروف خود را برای عموم منتشر کرد ، تمام مراحل پخت درست در پشت کوکی های Toll House آنها قرار داشت. اگرچه این دستور العمل برای فروش بیشتر در دسترس عموم قرار نگرفت ، اما مشتریان را مشتاق خرید محصولات نستله می کرد (حتی اگر مردم برای تهیه دستورالعمل فقط کیک را خریداری کرده باشند).
البته به خاطر داشته باشید که وسط قیف معمولاً به طور مستقیم به آنچه می فروشید متمرکز نمی شود. مرحله میانی قیف از محصول یا خدماتی که شما ارائه می دهید به عنوان وسیله ای برای هدف دیگر استفاده می کند ، خواه این رتبه بندی موتور جستجوگر محتوا باشد یا یک بسته کوکی خوشمزه!
اهداف: معامله با مشتریان
تاکتیک: محصولات و ویژگی های ارزشمند را توضیح دهید
خوب ، اکنون ما در انتهای کانال بازاریابی قرار داریم. همه چیز به خوبی انجام شده است و بازدید کنندگان آماده هستند تا مشتری شوند. بسته به شغل شما ، این می تواند آخرین مرحله در فروش باشد. باریک ترین قسمت این قیف مربوط به معاملات یا همان نرخ تبدیل است.
در این مرحله ، ما به خوبی می دانیم که افرادی که در قیف بازاریابی ما باقی مانده اند ، به محصولاتی که ما ارائه می دهیم علاقه مند هستند و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که آنها را متقاعد کنیم که این محصول را خریداری کنند.
قبل از اینکه مشتریان در مورد محصولات شما تصمیم بگیرند ، آنها را متعجب کنید. برای این کار می توانید موارد زیر را در تولید محتوای خود مشاهده کنید:
بررسی محصول
مشتریان دیگر را توصیه کنید
توضیحات فروش محصول
این نوع تولید محتوا بسیار صریح است. در این مرحله ، محتوای شما باید روشن و مختصر باشد و ارزش محصولات را به خوبی به مشتریان منتقل کند. همچنین بهتر است از نمودارهای مقایسه محصول در این نوع تولید محتوا استفاده شود. در حقیقت ، محتوای تولید شده در این مرحله ابزاری برای فروش بازاریابی محتوا است.
خوب ، شما سایت آمازون را حتما می شناسید. در گذشته ، وقتی از آمازون کتاب یا سی دی می خریدید ، احساس خاصی می کردید. اما این روزها اوضاع کمی متفاوت است. امروز اگر فقط با یک کلیک بتوانید سفارش خود را ثبت کنید ، تجربه خرید خوبی دارید. همانطور که می دانید هنگام سفارش از آمازون ، محتوای زیادی در دسترس نیست و فقط توضیحات کاربر قابل خواندن است ، اما با این وجود تجربه خرید خوبی را برای شما فراهم می کند.
اهداف: حفظ مشتریان موجود ، پشتیبانی و حمایت از آنها
تاکتیک ها: کمک ، پشتیبانی و نظم سازمانی
هنگامی که مشتریان خود را دارید ، هدف شما باید حفظ این مشتریان باشد. بازاریابی محتوا بخشی از این فرآیند است. در این مرحله ، ما بر حفظ مشتری متمرکز هستیم و سعی در تبدیل مشتری اصلی به مشتری عادی داریم (برای شرکت هایی که مشترک هستند ، باید اطمینان حاصل کنیم که مشتریان اشتراک خود را تمدید می کنند).
خوب ، به تأثیر انواع محتوای زیر فکر کنید و تصور کنید که حفظ مشتریان بدون استفاده از آنها چقدر دشوار است:
پشتیبانی مشتری
پیشنهادهای ویژه
آموزش گام به گام
ایمیل مارکتینگ و پیگیری ایمیل
تجربه کاربری موثر در مورد استفاده از محصول
یک نمونه عالی از حفظ مشتری ، سایت Tumblr است. این سایت یکی از محبوب ترین پلتفرم های وبلاگ نویسی است و به دلیل تجربه های خوب کاربری خود شناخته شده است.
یکی دیگر از نمونه های خوب حفظ مشتری ، پوشاک oden است که از ایمیل های تأیید حمل و نقل و بسته بندی های شاد برای افزایش رضایت مشتری (ایجاد وفاداری مشتری) استفاده می کند:
همانطور که مشاهده می کنید ، هر مرحله از فرآیند نیاز به رویکردی متفاوت دارد. همانطور که شما نیاز دارید نسخه های مختلف پیام خود را در توییتر و فیس بوک منتشر کنید (برای دسترسی به مخاطبان خاص و فرهنگ خاص) ، باید مطمئن شوید که در هر مرحله از روند بازاریابی محتوا از شکل صحیح استفاده می کنید.
مهم نیست که برای چه مرحله ای از قیف بازاریابی محتوا تولید می کنید ، نکته اصلی این است که از نیازهای مشتریان و آنچه در مورد آن صحبت می کنید آگاه شوید.