این روزها اصطلاح هک رشد و هک ایجاد رشد را بسیار می شنویم. بعضی اوقات با خود فکر می کنیم ، این اصطلاح دیگری است که مدتی متداول شده است و بعد از مدتی به نظر می رسد که وجود نداشته است.
البته حق با ماست. دنیای استارتاپ ها و مشاغل اینترنتی دنیایی است که هر روز کلمه ، رویکرد یا مفهوم جدیدی به شما ارائه می دهد و به شما می گوید: بیایید ، این انقلاب بعدی در دنیای استارتاپ ها است! همه ما این اصطلاحات را شنیده ایم و یکی دو بار با آنها روبرو شده ایم. بعضی اوقات آنها یک تکنیک بازاریابی ساده را با همان کلماتی که دهان ما را پر می کند شکل داده اند و گاهی مشاوران و مربیان دنیای استارتاپ با دانش و اطلاعات به روز ما را مرعوب کرده اند.
با این حال ، بگذارید ابتدا بگویم که هک رشد یکی از این اصطلاحات نیست. هک رشد وجود دارد و اگرچه در برخی زمینه ها با بازاریابی همپوشانی دارد ، اما علمی جدا از فعالیت ها و استراتژی های بازاریابی است.
در قسمت اول مجموعه مقالات Growth Hacking یا Growth Hacking ، ما در مورد اصل این مفهوم بحث خواهیم کرد و توضیح می دهیم که اساساً Growth Hacking چیست و چه کاری انجام می دهد.
ویکی پدیای انگلیسی هک رشد را چنین تعریف می کند:
هک رشد به معنای روند آزمایش سریع و آزمایش روشهای کارآمد برای رشد تجارت در زمینه های بازاریابی و توسعه محصول است. Growth Hacking مجموعه ای از آزمایشات و روشهای رایج (و غیرمعمول!) بازاریابی است که برای رشد تجارت انجام می شود.
اما بیایید یک قدم از این تعریف رسمی و تحت اللفظی برگردیم و نگاهی دقیق تر به مفهوم هک رشد و هکر رشد بیندازیم. هک رشد به معنای کاهش روشهای متداول بازاریابی و جذب کاربران به روشهای سریعتر ، کارآمدتر و کم هزینه است.
در ادامه این مقاله ، با مفهوم هک رشد بیشتر آشنا خواهیم شد.
بگذارید داستان را از ابتدا برای شما تعریف کنم. چرا مفهوم هک رشد و هکر رشد بوجود آمد؟ اصطلاح هک رشد در سال 2010 توسط شان الیس ابداع شد. وقتی از او س askedال شد که چرا این اصطلاح را ابداع کرد ، پاسخ داد:
برای ناامیدی من و استخدام نکردن شخصی که بتواند جای من را در استارتاپ ها بگیرد.
خالق Sean Ellis Hack Growth
شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده است که در مدت زمان کوتاهی رشد فوق العاده ای را تجربه کنند. به همین دلیل هرکسی که می خواهد پایگاه کاربری خود را افزایش دهد به آنها مراجعه می کند. به این ترتیب شان درصدی از سهام و مبلغی را به عنوان حقوق دریافت کرد و قطار شروع به کار کرد. در واقع ، او کسی بود که وارد یک استارت آپ شد ، رشد سریع آن را تاسیس کرد ، ساختارهای ساده ای پیدا کرد ، روندهایی را به سمت رشد بیشتر نشان داد و ذهنیت استارتاپ را اصلاح کرد. سرانجام ، او سوئیچ دستگاه رشد را به شخص دیگری تغییر داد و به راه اندازی بعدی پرداخت. اما مشکل دقیقاً از همین جا بود.
وی در جستجوی گزینه های شخصی خود با رزومه هایی روبرو شد که اگرچه مثمر ثمر و پر تجربه بودند اما آنچه را که می خواستند نداشتند. بیشتر متقاضیان دارای اعتبار بازاریابی و تجربه بازاریابی بودند ، اما هنوز تعداد کمی از آنها باقی مانده بود. حقیقت این است که شان شک داشت که آنها بتوانند جایگزین او شوند و قطار راه اندازی خوبی را در مسیر سریع رشد هدایت کنند. او می دانست که استراتژی هایی که برای ایجاد رشد سریع به کار برده چیزی نیست که بازاریابان در کتابهای درسی معتبر یا دوره های بازاریابی آموزش می دهند.
شان می دانست که یک بازاریاب ، گرچه زمینه تمرکز وی در بازاریابی بسیار گسترده است و مجموعه مهارت های بسیار ارزشمندی دارد ، اما لزوما این چیزی نیست که یک استارت آپ در مراحل اولیه فعالیت و زندگی خود به آن نیاز دارد. در مراحل اولیه زندگی یک استارتاپ ، شما برای تشکیل و مدیریت تیم بازاریابی ، مدیریت فروشندگان خارج از کشور یا حتی تهیه یک برنامه بازاریابی استراتژیک برای دستیابی به اهداف شرکت ، نیازی به کسی ندارید. در ابتدا شما یک چیز و فقط یک چیز می خواهید: رشد!
شان در ابتدا با بازاریابان کار می کرد ، اما آنچه او می خواست نتیجه نگرفت این بود که سرانجام تصمیم گرفت عنوان اعلان شغل را به روشی انتخاب کند که دقیقاً با نقش آن عنوان شغلی مطابقت داشته باشد. بنابراین اصطلاح هکر رشد متولد شد.
Growth Hacker جایگزینی برای بازاریاب نیست. هکر رشد نه بهتر است و نه بدتر از یک بازاریاب. بلکه عنوانی کاملا متفاوت از بازاریاب است. خود شان الیس هکر رشد را به مختصر ترین شکل تعریف کرده است
هکر رشد کسی است که افکار و افکارش با رشد یک تجارت ارتباط دارد.
هر تصمیمی که یک هکر می گیرد رشد است. هر استراتژی ، هر تاکتیک و هر طرحی که شما اجرا می کنید چیزی جز ایجاد رشد را دنبال نمی کند. رشد آفتابی است که هکر رشد در مدار دائمی در اطراف آن می چرخد. البته ، بازاریابان سنتی نیز نگران رشد هستند ، اما نه به اندازه یک هکر.
به یاد داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز دیوانه وار و منطقی آنها بر روی یک هدف واحد است: رشد. او با نادیده گرفتن سایر موارد ، فقط آنچه را برایش مهم است در افق می گذارد و برای رسیدن به هدفش از همه موانع و چالش ها عبور می کند.
این تمرکز منحصر به فرد بر رشد باعث ایجاد و شناسایی روش ها ، ابزارها و روش هایی شده است که قبلاً در زمینه بازاریابی سنتی وجود نداشته است. به این ترتیب ، هرچه فاصله بین بازاریابی سنتی و هک رشد افزایش می یابد ، به راحتی می توانیم این دو را تشخیص دهیم.
قبل از ظهور اینترنت ، فرآیند خرید و فروش محصولات (و روند بازاریابی و تبلیغات آنها) در یک زمینه فیزیکی و واقعی صورت گرفت. اما اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر داد. ایجاد یک محصول دیگر محدود به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود ، بلکه می توان ایده ها را به صورت صفر و یک نیز فروخت.
از طرف دیگر ، فرآیند توزیع و تبلیغ محصول دچار یک انقلاب اساسی شد. به عبارت دیگر ، اینترنت باعث ایجاد دو واقعه بسیار خاص شد که شرایط لازم را برای ظهور Growth Hacking فراهم کرد. تعریف مجدد محصول و تعریف مجدد توزیع.
بازاریابان سنتی می توانند محصولات سنتی را درک کرده و به بازار عرضه کنند ، اما اینترنت تعریف جدیدی از اصطلاح محصول ایجاد کرده است. برای هزاران سال این محصول همیشه یک شی physical فیزیکی بوده است ، اما اکنون ممکن است بایت نامرئی اطلاعاتی باشد که در قالب یک محصول نرم افزاری به شما ارائه می شود.
قبلاً محصولات فقط شامل مواردی مانند اتومبیل ، شامپو ، کتاب ، میز تحریر و … بودند ، اما اکنون توییتر محصولی است و نرم افزار حسابداری شرکت شما نیز محصولی است. بله ، امروز چیزهایی که نمی توانید لمس کنید محصول هستند. این تحول اساسی دلیل اصلی وجود هکرهای رشد و هکرهای رشد است. در واقع اینترنت نوع جدیدی از محصول را به جهان معرفی کرده است که نیاز به نوع جدیدی از تفکر و نگاه دارد.
به دلیل این تعریف مجدد محصول توسط اینترنت ، یک محصول می تواند در بازاریابی و تبلیغات خودش نقش داشته باشد! جالب نیست؟
بیایید Facebook را در نظر بگیریم که به شما امکان می دهد برنامه را با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید و تجربه خود را از این محصول در بستر فیس بوک غنی کنید. یک میز یا یک شامپو نمی تواند این کار را انجام دهد. دراپ باکس می گوید اگر شما از دوستی برای ثبت نام در این سرویس دعوت کنید ، فضای ابر رایگان شما را پاداش می دهد ، اما یک مبل یا ماشین نمی تواند چنین پیشنهاد وسوسه انگیزی را به مصرف کننده ارائه دهد.
در حقیقت ، درک هک رشد مستلزم درک این ویژگی استثنایی در محصولات نامشهود و مبتنی بر اینترنت است: محصولاتی که به جای استفاده از یک بنر تبلیغاتی در شلوغ ترین نقطه شهر ، کاربران جدید را به خود جذب می کنند. بدون صرف هزینه زیاد
شان الیس ، که اصطلاح هکر رشد را ابداع کرد ، اولین شخصی بود که رشد در استارت آپ Dropbox را ایجاد کرد. او دقیقاً می دانست ویژگیهای محصولات اینترنتی چیست ، بنابراین می توانست از آنها برای ایجاد رشد استفاده کند. خودت ببین:
هکرهای رشد از ظرفیت خاموش محصولات نرم افزاری برای تبلیغ خود آگاه هستند. وظیفه این هکرها تحقق بخشیدن به این پتانسیل است.
اگرچه اهمیت محصول را انکار نمی کنیم ، اما به هیچ وجه عاقلانه نیست که تمام تلاش خود را معطوف محصول کنید. همین اینترنت که تعریف جدیدی از کلمه محصول انجام داده است ، تعریف جدیدی از کلمه توزیع را نیز تعریف کرده است و نکته مهم این است که همه روش های توزیع از خود محصول عبور نمی کند و شما باید به فکر راه های جدید توزیع اینترنت فراتر از تبلیغ محصول با محصول باشید. خودش
اگر درک خوبی و عمیق از نحوه حضور افراد و مکان آنلاین آنها داشته باشید ، می توانید از این دانش برای رشد استارت آپ خود استفاده کنید. این روش جدید توزیع در اینترنت است.
بیایید به مثال مک دونالد نگاه کنیم. سیستم بزرگراه بین ایالتی ایالات متحده در دهه 1950 شکل می گرفت. مک دونالد به این فرصت جدید پی برد و فهمید که بزرگراه های بین ایالتی کانال های توزیع جدیدی هستند که می توانند از طریق آنها مشتری جذب کنند. در حقیقت ، خروجی های این بزرگراه ها که مسافران چندین ایالت را در یک نقطه جمع می کند ، فضای فوق العاده ای را برای قرار دادن بنر تبلیغاتی مک دونالد فراهم می کند تا جمعیت بیشتری از مسافران عبوری را در معرض دید قرار دهد.
امروزه اینترنت همان نقش بزرگراه های بین ایالتی را ایفا می کند. به این ترتیب ، اگر از نقشه های فضایی آنلاین نامرئی و غیررسمی آگاه باشید ، می توانید درک کنید که چگونه این نقشه ها کاربران ، داده ها و ایده ها را در فضاها و مسیرهای خاص هدایت می کنند. سپس می توانید فضای مناسب و طلایی را برای تبلیغات و فعالیت های تبلیغاتی خود شناسایی کرده و رشد سریعی را در تعداد کاربران جذب شده تجربه کنید. در اینجا چند نمونه ساده از روش های جدید برای توزیع و تبلیغ محصول شما آورده شده است:
امروزه به جای بزرگراه ها که دروازه ورود اتومبیل به شهرهای مختلف بود ، موتورهای جستجو داریم که دروازه ورود کاربران به تجارت دیجیتال است. هنگام عبور از بزرگراه گوگل ، کاربران دائما افرادی را می بینند که متخصص سئو در کنار بزرگراه هستند. این متخصصان می دانند که چگونه در این بزرگراه های بسیار شلوغ علائم و موقعیت مناسب را بدست آورند.
به جای جاده هایی که ما را به سینماها و تئاترهای محلی می رساند ، امروز ما از YouTube یا Aparat استفاده می کنیم. بنابراین ، کسانی که این تغییر در رفتار کاربر را درک می کنند ، می توانند با استفاده از روش های مختلف در این سیستم عامل ها چشم کاربران را خیره کنند.
به جای خیابان هایی که ما را به خانه یکی از دوستانمان می برد ، امروز با دوستانمان در شبکه هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام معاشرت می کنیم. در اینجا نیز ، کسانی که از این تغییر مطلع هستند ، می توانند نام و رسوم و محصولات خود را به طور ضمنی یا صریح در مکالمات ما با دوستان خود بگنجانند.
اینها تنها چند نمونه از زیرساختهای آنلاین است که فرصتهای گسترده توزیع محصول را ارائه می دهد. اما نکته اساسی این است که افرادی با دانش عمیق در مورد رفتار کاربر آنلاین مزایای زیادی کسب می کنند که آنها را قادر می سازد از رقبای خود فاصله قابل توجهی داشته باشند.
کلمه هکر خود دارای چندین تعریف و معنی مختلف است که می تواند برای تعریف Growth Hacker مورد استفاده قرار گیرد. هکر معمولاً به معنای شخصی است که می تواند از هوش و پشتکار بالای خود برای دستیابی به سیستمی به روشی غیرمعمول استفاده کند. آنچه برای هکر مهم است لزوماً چگونگی دستیابی به هدف نیست بلکه چگونگی دستیابی به آن است. او برای رسیدن به هدف خود (چه از طریق استفاده از نرم افزار ، خرید API یا صرف انرژی و وقت برای یافتن اشکال در وب سایت) به هر دری می زند.
آنچه ما باید در مفهوم هکر رشد در نظر بگیریم این است که فرد نتیجه می گیرد ، نه فرآیند محور. یعنی ممکن است هکر حتی راهی جدید برای رسیدن به هدف خود ابداع کند. Growth Hacker فقط می خواهد یک استارت آپ رشد کند. بنابراین کلیه روشهای ممکن را ارزیابی می کند تا کارآمدترین ، کم هزینه ترین و سریع ترین روش را شناسایی کرده و با تمام قدرت از آن استفاده کند. حال ، اگر موفق نشوید ، او ممکن است روش خود را ابداع کند. روشی که فقط ممکن است برای آن استارتاپ مفید باشد.
در قسمت دوم این راهنما ، ما به طور مفصل هکر رشد را توضیح و تعریف خواهیم کرد.
تاکنون هر آنچه در مورد هک رشد گفته ایم ؛ بیشتر به مباحث نظری خود می پرداخت. یعنی ما تاریخچه و تعریف آن را تعریف کردیم ، مانند تعریف مجدد محصول و تعریف مجدد روش توزیع. من می دانم که شما مشتاقانه منتظر یک مثال عملی از استفاده از هک رشد هستید. بنابراین بهتر است بیشتر بخوانید:
تقریباً از این پس ، ما به طور مداوم از نمونه های مشخصی برای نشان دادن مفاهیم خود استفاده خواهیم کرد. به عنوان مثال Airbnb یک مورد بسیار معمول برای به دست آوردن یک درک کلی و ساده از هک رشد است.
راه اندازی Airbnb به هر کسی امکان می دهد اتاق اضافی خود را به اتاق هتل تبدیل کند. اتاقی که غریبه ها می توانند اجاره کنند. یک ایده عالی با اجرای کامل! هک رشد چیزی است که باعث می شود این استارت آپ به چنین رشد فوق العاده ای دست یابد.
حتما می پرسید شاهکار Airbnb در استفاده از هک رشد چه بود؟
Airbnb با نهایت هوشمندی و فرصت طلبی از بستر تبلیغاتی آنلاین Craigslist استفاده کرد تا میلیون ها کاربر را که به دنبال محل اقامت هستند به پایگاه کاربران خود اضافه کند. در واقع ، هنگامی که فرم ثبت نام اتاق یا خانه خود را در Airbnb پر می کنید ، به شما این گزینه پیشنهاد می شود که تبلیغات اتاق خود را در وب سایت Craigslist نیز نمایش دهید. این گزینه پیوندهای ورودی را برای شما و Airbnb به عنوان یک بستر ایجاد می کند.
اکنون که به این ویژگی و ترفند Airbnb پرداخته ایم ، خلاقیت و هوش زیادی در آن نمی بینیم و ممکن است از خود بپرسیم چرا دیگر شرکت ها از این ترفند استفاده نکرده و Craigslist را به کانال جدیدی برای جذب مشتری تبدیل کرده اند؟ سوال خوبی است پاسخ این است که در واقع Craigslist یک API عمومی برای این کار منتشر نکرده است تا همه بتوانند این ترفند را اجرا کنند. این Airbnb بود که به سختی تلاش کرد تا نحوه کار کردن فرم های تبلیغاتی Craigslist را مهندسی کند و سپس تبلیغات (محصول) خود را با این فرم ها سازگار کند. حتی بدون دسترسی به پایگاه کد Craigslist. استفاده از API آسان است. اما مهندسی معکوس اصلاً آسان نیست! با این حال ، Airbnb این راه دشوار را انتخاب کرد و نتیجه را دید.
اکنون ، با در نظر داشتن این مثال ، ببینید که پیامدهای نظری که قبلاً ارائه کردیم ، در مطالعه موردی راه اندازی Airbnb نیز وجود دارد:
در وهله اول ، Airbnb کاری را انجام داد که حتی یک بازاریاب سنتی هم تصور نمی کرد (چه رسد به اینکه عملی شود!). واقعیت این است که درجه بازاریابی به شما ابزار و بینش لازم برای دستیابی به این ادغام عمیق محصول خود با محصول Craigslist را نمی دهد. به خصوص بدون داشتن API های لازم برای اجرای این ادغام.
دوم اینکه ، Airbnb از محصول خود به عنوان اصلی ترین ابزار توزیع محصول استفاده کرد! ادغام محصول شما با Craigslist به هیچ وجه چیزی فراتر از خود برنامه Airbnb نبود ، بلکه بخشی از آن بود. آنها برای ایجاد ترافیک در روزنامه ها و مجلات تبلیغ نمی کردند ، این خود محصول بود که باعث جذب بازدید شد.
سوم ، Airbnb دریافت که مکانیسم ایده آل توزیع آنها باید به هر قیمتی به دست می آوردند Craigslist بود. در خلأ هیچ محصولی وجود نخواهد داشت و کاربران مورد نیاز آنها قبلاً در مکان دیگری جمع شده اند (Craigslist). بنابراین Airbnb به محلی که آن کاربران در آن جمع بودند رسید.
چهارم ، صاحبان Airbnb بسیار باهوش بودند. آنها هرگز نخوانده اند و کسی را ندیده اند که محصول خود را با استفاده از Craigslist تبلیغ کند. آنها خودشان به این راه حل هوشمندانه رسیده اند. آنها وقتی هیچ تضمینی برای پاسخ دادن به راه حل عجیب و هوشمندانه آنها وجود نداشت ، جرات اجرای آن را داشتند و نتیجه را دیدند.
پنجم ، سازوکار رشد در این مثال به شدت مبتنی بر فناوری بود. تیم استراتژی در Airbnb مهارت بالایی در کدگذاری داشتند و درک کلی از نحوه ایجاد محصولات آنلاین داشتند تا بتوانند فرم های تبلیغاتی Craigslist مهندس را معکوس کنند.
ششم ، آنها از منافذ موجود در یک سیستم عامل و بازار آنلاین برای جذب کاربران جدید استفاده کردند. Craigslist دلایل خود را برای عدم انتشار API عمومی داشت. آنها نمی خواستند سایر مشاغل در Craigslist فعالیت کنند و کاربران را به خود جلب کنند. اما Airbnb مشکل API را کاملاً دور زده و بدون داشتن API مشکل را به روش دیگری حل کرد.
به نظر می رسد Craigslist اکنون دارای نقاط ضعف و نقاط ضعفی است که امکان ادغام تبلیغات Airbnb را فراهم می کند و اکنون یک بخش پرسش و پاسخ در Airbnb وجود دارد که می گوید این شرکت دیگر تبلیغاتی را در Craigslist قرار نمی دهد.
این درس دیگری برای هکرهای رشد است: رشد هیچ ترفند و روش در هک رشد برای همیشه مفید نیست و طول عمر محدودی خواهد داشت. منطقی نیست که Airbnb تصور کند ، به عنوان مثال ، می تواند با استفاده از بستر Craigslist به گسترش پایگاه کاربران خود برای 10 سال آینده ادامه دهد. اما مدت بسیار کوتاهی که از این سوراخ Craigslist استفاده شد ، به Airbnb کمک زیادی کرد و آنها را با سرعت شگفت انگیزی در مسیر رشد قرار داد.
هک رشد امروزه یک روند هیجان انگیز است که دریچه ای را برای آینده شرکت های مبتنی بر اینترنت باز می کند. همیشه موانعی بین تیم توسعه محصول و افراد مسئول جذب کاربران به محصول وجود داشته است. یعنی رمزگذاران محصول را ساختند و بازاریاب ها آن را تحویل دادند. این برای مدتی مفید بوده است ، اما امروز متولیان رشد تجارت باید بدانند که API چیست و مسئولان برنامه نویسی باید در مورد تجربه مشتری از محصول فکر کنند. در حقیقت ، دو دنیای جداگانه در حال ادغام هستند.
به نظر می رسد این تبادل زمینه های کاری (که می توان آن را خلاصه وظایف نیز نامید) یک بحث منطقی و آشکار است. اگر رشد واقعاً خون موجود در رگهای یک شرکت است ، طبیعتاً باید به کل تاروپود شرکت تزریق شود. حتی بخش ارتباط با مشتری باید توسط افرادی اداره شود که به مفهوم رشد اهمیت می دهند. طراحان یک شرکت همچنین باید از مفهوم رشد چشم اندازی داشته باشند زیرا یک اثر هنری کاملاً زیبا به تنهایی کارایی ندارد و نمی تواند کاربران را به خود جلب کند. آینده مشاغل اینترنتی و تیم هایی که در این مشاغل فعالیت می کنند مانند گذشته نخواهد بود.
نکته دیگری که در مورد آینده می توان گفت این است که هک رشد آینده به هیچ وجه محدود به استارتاپ ها نخواهد بود و مطمئناً این توانایی را دارد که در شرکت های بزرگ و باسابقه نیز نقشی استثنایی ایفا کند. استارتاپ ها از هک رشد استفاده می کنند زیرا منابع مالی محدودی دارند. در حقیقت ، هک رشد چیزی نیست که کاملاً برای استارتاپ ها ایجاد شود. اگر هک رشد توانسته است در زمان کمبود منابع چنین نقش مثبتی داشته باشد ، تصور کنید تأثیر فوق العاده ای روی شرکت های بزرگ و پرمصرف داشته باشد.
در پایان این مقاله ، نکات مهم ذکر شده را دوباره مرور خواهیم کرد:
بازاریابان هنوز مهم هستند ، اما در مراحل اولیه راه اندازی شما به شخصی احتیاج دارید که فقط بر روی Growth Hacking تمرکز داشته باشد.
ماهیت محصولات آنلاین باعث ایجاد طرز تفکر جدیدی در مورد رشد شده است. از ویژگی های این محصولات می توان به عنوان پایه و ابزاری برای رشد استفاده کرد.
کانال های توزیع شکل جدیدی پیدا کرده اند و کسانی که از حرکت و جهت جریان عظیم کاربران آنلاین آگاه هستند می توانند مقصد کاربران باشند.
هکرهای رشد می توانند با استفاده از دانش خود در مورد محصولات و روش های توزیع ، حوزه های جدید ، هوشمند و مبتنی بر فناوری را برای رشد پیدا کنند که گاهی اوقات مرزهای مورد انتظار یا توصیه شده را تحت فشار قرار می دهد (مانند مورد Airbnb).
Airbnb نمونه بارز تجارت است که از هک رشد استفاده کرده است.
هک رشد روندی را به ما نشان می دهد که بهره وری بیشتری نسبت به فعالیت های واحد بازاریابی خواهد داشت. این گرایش در آینده بیشتر و بیشتر خود را ثابت خواهد کرد.
هک رشد به طور عمده در استارتاپ ها اجرا می شود ، اما سرانجام در مشاغل بزرگتر نیز اجرا خواهد شد.
در قسمت دوم از سری مقالات هک رشد ، به این سوال اساسی می پردازیم که هکر رشد کیست و چه خصوصیاتی دارد. همچنین؛ در اینجا برخی از باورهای غلط رایج در مورد اینکه چه کسی می تواند هکر رشد باشد ، آورده شده است. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.