گوگل از الگوریتم های مختلفی برای نمایش بهتر و مطابقت نتایج جستجو با نیاز مخاطبان خود استفاده می کند. این الگوریتم ها گوگل پاندا ، گوگل پنگوئن ، کبوتر و مرغ مگس خوار نامیده می شوند که هر یک نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارند. اگر پیگیر وبلاگ ما هستید ، باید به یاد داشته باشید که ما اخیراً الگوریتم Google Panda را در یک مقاله کامل بررسی کردیم. امروز می خواهیم یکی دیگر از مهمترین ها را به شما معرفی کنیم ، الگوریتم Google Penguin.
قبل از ورود به الگوریتم Google Penguin ، اینکه چرا سایت شما را جریمه می کند و چگونه می توان از شر آن خلاص شد ، بیایید نگاهی به ریشه های الگوریتم بیندازیم.
موتورهای جستجو در ابتدا موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی در صفحات سایت مشخص کردند. هرچه یک کلمه کلیدی بیشتر در صفحه نمایش داده شود ، موتور جستجو بیشتر می فهمد که صفحه مربوط به آن کلمه کلیدی است و آن را در نتایج بهتر نمایش می دهد. البته این روش بسیار م effectiveثر نبود و افراد به راحتی می توانستند با کپی و چسباندن کلمات به رتبه های بالاتری برسند (در حدی که خواندن مطالب در واقع غیرممکن بود).
پس از مدتی پیوندها به یکی از مهمترین عوامل سئو و رتبه بندی سایت تبدیل شدند. در واقع این عامل است که باعث می شود گوگل در دهه 1990 بر بازار موتورهای جستجو تسلط داشته باشد. لری پیج ، بنیانگذار Google ، PageRank را اختراع کرد که به گوگل امکان اندازه گیری کیفیت یک وب سایت را بر اساس تعداد بک لینک ها داد. این روش اندازه گیری به عنوان یکی از ابزارهای الگوریتم رتبه بندی عمومی مورد استفاده قرار گرفت و بسیار محبوب بود زیرا روش بسیار خوبی برای تعیین کیفیت سایت بود.
روش PageRank بسیار کارآمد بود زیرا مبتنی بر این واقعیت بود که هر پیوند یک رأی تأیید برای یک صفحه محسوب می شد. به عنوان مثال ، اگر صفحه از کیفیت لازم برخوردار نبود ، پیوندی دریافت نمی کرد. در حقیقت ، این تئوری بیان می کند که وقتی شخصی به وب سایتی (غیر از وب سایت خود) لینک می دهد ، به این معنی است که این صفحه منبع اطلاعات مفیدی است. در غیر این صورت این صفحه نباید پیوند داده شود. همانطور که یک رستوران بد را به دوست خود توصیه نمی کنید.
با این حال طولی نکشید که سئوکاران می توانستند راههایی برای دور زدن قوانین گوگل و دستکاری نتایج جستجو در صفحهRank و کلمات کلیدی پیدا کنند. در همین راستا ، Google شروع به یافتن این سایتهای ناخواسته کرد. فیلترهای متعدد و به روزرسانی های منظم ، روش های Google برای برخورد با وب سایت هایی بود که شایسته رتبه بندی نتیجه جستجو نبودند.
این حذف ها موتورهای جستجو و گوگل را مجبور کرد برخی از عواملی را که سایت ها را در نتایج بالاتری رتبه بندی می کند تغییر دهند و روش ساخت کلمات کلیدی و پیوندهایی را که قبلاً وارد کرده بودند بی اعتبار کنند. بنابراین ، معرفی الگوریتم Google Penguin روش های مجازاتی را برای سایتهایی که این نوع اقدامات ناخواسته را انجام می دهند ارائه می دهد.
الگوریتم پنگوئن در واقع یک فیلتر برای معامله با سایتهایی است که می خواهند نتایج جستجوی Google را از طریق روشهای اسپمی مانند پیوندهای هرزنامه و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی و بردن سایت شما به رتبه های بالاتر تغییر دهند. به عبارت دیگر ، الگوریتم Google Penguin سعی می کند سایتهایی را که به نظر می رسد هرزنامه هستند شناسایی و مجازات کند.
این الگوریتم اولین بار توسط گوگل در سال 2012 معرفی شد و از آن زمان تاکنون فقط برای دوره های خاصی کار کرده است. این بدان معناست که اگر سایت های تحریم شده مجازات های خود را علیه Google اصلاح کنند ، وضعیت آنها هنوز تغییر نمی کند. آنها باید منتظر بمانند تا دوباره الگوریتم Google Penguin فعال شود که ممکن است ماهها یا حتی سالها به طول انجامد.
اما الگوریتم Google Penguin به طور مداوم با جستجوی سایت های گوگل به روز می شود ، بنابراین تغییرات اندک در سیستم دیگر به صورت عمومی اعلام نمی شود. من شخصاً فکر می کنم این ممکن است خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی فعالیت های بازاریابی را متمرکز می کنند و دیگر نگران به روزرسانی و مجازات های گوگل نیستند.
الگوریتم پنگوئن فیلتری است که برای مقابله با سایتهایی طراحی شده است که سعی دارند نتایج جستجوی Google را از طریق هرزنامه و سایر روشهای غیرقانونی تغییر دهند. این الگوریتم برای اولین بار توسط گوگل در سال 2012 معرفی شد و از آن زمان تاکنون در دوره های خاصی فعالیت می کند.
به عبارت دیگر ، الگوریتم پنگوئن سعی در شناسایی و جریمه سایتهایی دارد که به نظر می رسد هرزنامه هستند. سایت های مجازات شده حتی اگر مجازات خود را در گوگل تصحیح کنند وضعیت خود را تغییر نمی دهند زیرا سایت های مجاز شده باید منتظر بمانند تا دوباره الگوریتم پنگوئن فعال شود که ممکن است ماه ها طول بکشد.
آخرین به روزرسانی الگوریتم پنگوئن ، Penguin نسخه 3.0 ، در 17 اکتبر 2014 انجام شد. بنابراین هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده است تقریباً دو سال منتظر است تا دوباره الگوریتم پنگوئن فعال شود تا بتواند خلاص شود از مجازات های گوگل!
به گفته گوگل ، این تاخیرها به خاطر سپرده می شوند. با آخرین به روزرسانی های این الگوریتم ، پنگوئن اکنون به صورت بلادرنگ اجرا می شود. همانطور که الگوریتم جستجوی گوگل به طور مداوم وب سایت ها را خزنده و نمایه می کند ، الگوریتم پنگوئن نیز فاکتورهای موجود در وب سایت ها را همزمان بررسی می کند. طی این روند منظم ، سایت ها می توانند تحریم شوند یا از تحریم ها معاف شوند. بهتر است بگوییم ، اینجا خبرهای بد و خبرهای خوب یکی هستند!
همانطور که گوگل در وبلاگ خود گفت:
با این تغییرات ، داده های الگوریتم پنگوئن فوراً تجزیه و تحلیل و به روز می شوند. بنابراین ، تغییراتی که اعمال می شوند بسیار سریعتر از قبل قابل مشاهده خواهند بود زیرا بعد از خزیدن و نمایه سازی صفحات اعمال می شوند.
گوگل همچنین اظهار داشته است که الگوریتم جدید پنگوئن بسیار دقیق تر و دقیق تر خواهد بود. این واقعیت که الگوریتم پنگوئن گوگل به طور فزاینده ای دقیق (دانه دانه) شده است ، به این معنی است که هر صفحه سایت را بررسی می کند و صفحه ای را که حاوی هرزنامه است شناسایی می کند تا اینکه بر رتبه بندی کلی سایت تأثیر بگذارد.
در گذشته مجازات های الگوریتم پنگوئن برای کل سایت اعمال می شد. بنابراین آیا دقیق بودن الگوریتم گوگل به معنای صفحه محور بودن آن است؟ به نظر می رسد پاسخ مثبت یا خیر باشد! در این حالت ، حتی اگر کل سایت عملکرد خوبی داشته باشد ، اما یکی از صفحات به عنوان هرزنامه شناسایی شده باشد ، باز هم در رتبه بندی سایت تأثیر خواهد گذاشت. با این حال ، این بدان معنی نیست که کل وب سایت شما مجازات شده است.
علاوه بر این ، Google اعلام کرده است که دیگر به روزرسانی های الگوریتم پنگوئن را اعلام نخواهد کرد. از آنجا که نسخه 4.0 الگوریتم Penguin بلافاصله کار می کند و به طور مداوم اجرا می شود ، نیازی به تأیید به روزرسانی ها نیست.
الگوریتم Google Penguin بیش از هر چیز بر روی بک لینک های سایت شما تمرکز دارد. تعداد زیادی بک لینک از سایت های کم ارزش یا غیر مرتبط ، نوشتار لنگر SEO یا استفاده از یک کلمه یا عبارت مشابه برای همه بک لینک ها ، به علاوه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی منجر به جریمه الگوریتم Google Penguin می شود.
اگرچه پیوندها هنوز در رتبه بندی گوگل بسیار مهم هستند و گوگل بارها این موضوع را به صراحت بیان کرده است ، باید به خاطر داشته باشید که آنها همچنین به افراد هشدار داده اند که انرژی خود را صرفاً صرف ساخت لینک نکنند.
فرض کنید شما یک سایت پنج صفحه ای دارید که فاقد هرگونه سیگنال شبکه اجتماعی یا رتبه بندی صفحه است و همزمان 5000 لینک برای سایت خود ایجاد کرده اید. عملکرد سئو در چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل تعجب خواهد کرد که چرا سایتی که فعالیت های اجتماعی و بازاریابی ندارد از چنین لینک سازی قوی برخوردار است.
از طرف دیگر ، اگر سایت معتبری دارید و به سختی روی آن کار می کنید ، به عنوان مثال ، محتوای خوبی تولید کنید ، چندین صفحه ایجاد کنید ، سیگنال های معتبر رسانه های اجتماعی دریافت کنید و چندین لینک متنی ایجاد کنید ، 5000 لینک به وب دریافت کنید. سایت شما کاملا طبیعی به نظر می رسد. اگر رسانه های اجتماعی و روابط عمومی را به همه موارد بالا اضافه کنید ، الگوی معتبری برای تجارت خود دارید.
بنابراین ، ایجاد لینک برای سئو بسیار مهم است ، اما پیوند فقط یکی از فاکتورهای بسیاری است که گوگل بررسی می کند و نمی تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در واقع ، دریافت لینک های زیاد می تواند برای فعالیت های بازاریابی عالی باشد. در این شرایط متوجه می شوید که در مسیر درست حرکت می کنید.
اگر با علم SEO آشنایی دارید ، حتما اصطلاح stuffing keyword را شنیده اید. وقتی کلمات کلیدی خود را پیدا کردید ، سعی کنید روی آنها زیاد تأکید نکنید. نیازی نیست که از کلمه کلیدی مورد نظر خود در هر جمله استفاده کنید! به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوای شما نتیجه معکوس خواهد داشت و به رتبه سایت شما کمک نمی کند.
خواندن چنین متنی بسیار دشوار است و هیچ کاربری علاقه ای به خواندن مطالبی ندارد که فقط برای موتورهای جستجو نوشته شده است. همچنین ، اگر محتوای خود را بیش از حد برای موتورهای جستجو بهینه کنید ، باید با جریمه ای از طرف Google روبرو شوید. با پلاگین Yoast می توانید به راحتی تراکم کلمه کلیدی را در متن خود پیدا کنید. افزونه Yoast به شما می گوید که 2.5٪ از متن شما باید روی کلمه کلیدی مورد نظر شما متمرکز باشد. اگر تراکم کلمه کلیدی بیشتر از این مقدار باشد ، پلاگین Yoast به شما هشدار می دهد.
وقتی الگوریتم های Google Penguin تشخیص می دهند که شما در حال ایجاد محتوای جعلی و بک لینک برای دستکاری در رتبه بندی وب سایت خود هستید ، سایت شما شما را به دلیل کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مورد نظر شما جریمه می کند. ویژگی جریمه ویژه الگوریتم Google Penguin این است که در صفحه عمل می کند. (معمولاً صفحه اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما گاهی اوقات می تواند زیرصفحه ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.) این بدان معنی است که صفحه مجازات شده ممکن است رتبه خود را از دست بدهد در حالی که سایر صفحات وب دارای رتبه و عملکرد بسیار خوبی هستند.
شدت مجازات توسط الگوریتم Google Penguin بسیار متغیر است. به عنوان مثال ، از انداختن برخی دامنه های صفحه تا خارج شدن از صفحه. اگر الگوریتم Google Penguin شما را مجازات کند ، تغییرات زیر را مشاهده خواهید کرد:
بازدید سایت شما برای کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) کمتر خواهد بود. به عنوان مثال: صفحه سایت شما از 36 رتبه بندی گوگل به 364 برای کلمه کلیدی تنزل پیدا می کند.
صفحه ای حاوی کلمه کلیدی خاص توسط Google نمایه سازی می شود ، در حالی که بقیه صفحات سایت توسط Google نمایه می شوند.
ممکن است پیام “پیوند غیر عادی” را در بخشهای “جستجوی جستجو” یا “اقدامات دستی” در سایت مدیر وب سایت Google خود دریافت کنید.
در برخی موارد ، صفحات سایت شما که قرار نیست در رتبه بندی Google باشند ، به دلیل مجازات الگوریتم Google Penguin در رتبه بندی Google قرار می گیرند. به عنوان مثال ، صفحه “تماس با ما” به جای “صفحه اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی شما در وب سایت شما نمایش داده می شود.
اما چه لینک هایی برای سایت ما مناسب نیستند؟ ما قبلاً در مقاله ای با عنوان Good Backlinks and Bad Backlinks که می توانید بخوانید به این سوال پاسخ داده ایم.
برای خارج شدن از مجازات الگوریتم Google Penguin ، ابتدا باید بک لینک هایی را که به خاطر آنها جریمه شده اید ، شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهمی است و باید بسیار دقیق انجام شود. برای انجام این کار ، لیست کامل بک لینک های سایت خود را به شرح زیر بارگیری کنید:
1. به صفحه کنترل Google Webmaster خود وارد شوید و به پیوندهای مربوط به منوی سایت خود در سمت چپ بروید.
2. در بخش چه کسی بیشترین پیوندها را دارد ، گزینه بیشتر را کلیک کنید.
3. در صفحه جدیدی که باز می شود ، روی گزینه Download more sample links کلیک کنید و پسوند پرونده را انتخاب کنید.
در این لیست ، نام تمام دامنه هایی را مشاهده می کنید که به صفحات سایت شما پیوند داده شده اند. شما باید سایت ها را یکی یکی بررسی کنید ، سایتهایی را که هرزنامه هستند شناسایی کرده و در یک فایل جداگانه وارد کنید.
در آخر ، فایل ایجاد شده را در ابزار disavow links Google وارد کنید. باید منتظر بمانید تا خزنده گوگل متوجه این تغییرات شود. این فرایند بسته به فرکانس جستجوی ربات و تعداد بک لینک ها می تواند از 3 ساعت تا 3 ماه طول بکشد. اگر وب سایت شما به طور دستی جریمه شده باشد ، در برخی موارد ، درخواست تجدید نظر می شود.
افزایش قابل توجه در بازدید از کلمه کلیدی اصلی وب سایت.
استفاده از بک لینک های اسپمی و کلمات کلیدی هیچ معنی و تاثیری در سئو سایت ندارد. روزگاری ، مزارع لینک و کپی کلید واژه ها در یک صفحه تأثیر بسیار مثبتی در سئو سایت داشت ، اما این امر باعث شد تعداد زیادی از سایت ها بدون محتوای مناسب تعداد زیادی لینک داشته باشند.
متأسفانه ، ما در جهانی زندگی می کنیم که بسیاری از شرکت ها به دنبال سئو ارزان برای وب سایت خود هستند و همیشه افرادی هستند که می توانند این تقاضا را برآورده کنند. این نیاز به سئو ارزان سئوکاران را مجبور به پاسخگویی به این خواسته ها کرده است و ما می دانیم سئو ارزان قیمت با سئو با کیفیت برابری نمی کند. اما با انتشار الگوریتم جدید Google Penguin ، به نظر می رسد که گوگل قصد دارد SEO بی کیفیت را برای همیشه حذف کند.
شخصاً امیدوارم الگوریتم Google Penguin بتواند جلوی این نوع روشهای ایجاد لینک را بگیرد. الگوریتم جدید Google Penguin ممکن است کمی زمان ببرد ، اما مطمئنا انقلابی در روند ایجاد لینک ایجاد می کند. پیشنهاد من به شما این است که قبل از شروع مراحل ایجاد لینک ، ابتدا از داشتن محتوای ارزشمند برای پیوند دادن مطمئن شوید. اگر اطلاعات دقیق تری در مورد روند ایجاد لینک می خواهید ، پیشنهاد می کنم راهنمای لینک سازی را برای مبتدیان بخوانید که ما در 7 فصل برای شما آماده کرده ایم.