معیارهای زیادی برای ایجاد لینک وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. این معیارها به شما کمک می کنند مقدار پیوندهای بالقوه را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا این پیوندها ارزش پیگیری دارند. همچنین ، می توانید دریابید که آیا منابع کافی برای ایجاد چنین پیوندی دارید.
داشتن چنین اطلاعاتی هنگام تحلیل پیوندهای یک سایت بسیار مفید خواهد بود. این تجزیه و تحلیل می تواند شامل گزارش کاملی از تعداد و انواع پیوندها در سایت شما یا حتی وب سایت های رقبا باشد.
قدرت دامنه یک مقدار تجمعی برای کل دامنه است. در واقع ، به جای در نظر گرفتن ارزش صفحات ، کل دامنه را در نظر می گیریم تا بتوانیم قدرت آن را درک کنیم. این گزینه معمولاً به عنوان Domain Authority یا Page Authority نمایش داده می شود.
رتبه صفحه توسط Google براساس تعداد و کیفیت پیوندهای سایت محاسبه می شود. این معیار در مقیاس 0 تا 10 اندازه گیری می شود و اگر سایتی دارای رتبه صفحه 10 باشد ، برای گوگل بهتر است.
برای دستیابی به قدرت آن می توانیم از رتبه صفحه صفحه اصلی یک سایت استفاده کنیم. اگرچه از نظر فنی این فقط نشان دهنده رتبه صفحه یک صفحه است ، اما باز هم شاخص قدرت یک دامنه است زیرا بیشتر پیوندها به صفحه اصلی سایت اشاره می کنند و از آنجا رتبه صفحه به صفحات داخلی سایت سرازیر می شود.
باید توجه داشته باشید که تفاوت زیادی بین ToolR PageRank و PageRank واقعی استفاده شده توسط Google وجود دارد. ToolR PageRank معمولاً وقتی Google Toolbar را روی مرورگر خود نصب می کنید یا از افزونه هایی استفاده می کنید که داده ها و اطلاعات را از همان منابع دریافت می کنند ، نمایش داده می شود.
رتبه صفحه نوار ابزار هر 3 تا 4 ماه توسط Google به روز می شود (اگرچه باید توجه داشت که Google دیگر این نوار ابزار را به روز نمی کند) و با رتبه واقعی صفحه متفاوت است. رتبه واقعی صفحه معمولاً به طور مداوم توسط Google به روز می شود تا الگوریتم رتبه بندی را تغذیه کند.
به همین دلیل ، ممکن است رتبه صفحه ای که در نوار ابزار خود مشاهده می کنید مربوط به ماه ها قبل باشد (یعنی اخیراً به روز نشده است). به همین دلیل سایت های جدید دارای رتبه صفحه صفر هستند. آنها باید منتظر به روزرسانی Google Toolbar باشند.
اعتبار دامنه توسط MOZ محاسبه می شود و در مقیاس 0 تا 100 اندازه گیری می شود که 100 بهترین نمره برای یک دامنه است. Domain Authority با استفاده از سیگنال های خزنده های موجود در سایت MOZ سعی می کند عملکرد یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهد. اعتبار دامنه (DA) همراه با رتبه بندی صفحه (PR) به عنوان شاخص دیگری برای اندازه گیری قدرت دامنه بسیار مفید است.
وقتی صحبت از لینک سازی می شود ، قدرت سایت معیار بسیار خوبی است زیرا شما باید تمام تلاش خود را برای دریافت لینک از وب سایت های قدرتمند انجام دهید. اگر پیوندهایی که از دامنه های قدرتمند دریافت می کنید ، این قدرت به سایت شما منتقل می شود و این به Google نشان می دهد که وب سایت خوبی دارید و باید در رده های بالای Google باشید.
به عنوان مثال CNN دارای رتبه صفحه 8 و رتبه دامنه 99 است. بیشتر سایتها به CNN پیوند می یابند زیرا این سایت معتبری است که محتوای با کیفیت تولید می کند. به همین دلیل CNN به سایت های بی کیفیت لینک نمی دهد. اگر از این سایت پیوندی دریافت کردید ، حتماً وب سایتی با محتوای غنی داشته باشید.
افزونه PageRank برای مرورگر Chrome
Mozar برای اندازه گیری اعتبار دامنه
Google Toolbar برای دریافت PageRank (همانطور که گفته شد ، این ابزار دیگر به روز نمی شود)
شرایطی وجود دارد که می توانید در برخی از صفحات یک سایت پیوند ایجاد کنید. این صفحات برای مورد خاصی ایجاد نشده اند و به اندازه پست های وبلاگ یا اخبار جدید نیستند. نمونه ای از این صفحات می تواند لیستی از انواع مختلف محصولات باشد. به عنوان مثال ، لینک وب سایت کافی شاپ شما ممکن است به صفحه ای با عنوان بهترین کافی شاپ های تهران اضافه شود.
در چنین مواردی ، باید قدرت صفحه را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید این لینک ارزش دریافت دارد. در این شرایط دو معیار اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. این معیارها شامل رتبه صفحه و اعتبار صفحه است.
در ابتدای این مقاله در مورد رتبه بندی صفحه صحبت کردیم. اعتبار صفحه معیار دیگری برای سایت MOZ است که شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد. اعتبار سنجی صفحه به جای کل دامنه فقط به یک صفحه اعمال می شود.
هرچه سطح صفحه / اعتبار صفحه بالاتر باشد ، پیوند از آن صفحه ارزشمندتر خواهد بود و به سایت سئو سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.
افزونه PageRank برای Chrome
نوار ابزار Google برای PageRank (برای اینترنت اکسپلورر)
Mozar برای اندازه گیری اعتبار صفحه
قبلاً در اولین فصل آموزش پیوند سازی ، متن لنگر یا متن پیوند را توضیح دادیم. حال بیایید به این گزینه به عنوان معیار سئو نگاه کنیم. متن لنگر می تواند موضوع صفحه ای را که به Google به آن پیوند داده شده معرفی کند.
بنابراین اگر به صفحه ای پیوند دهید که از اصطلاح تبلیغات در Google استفاده می کند ، احتمالاً این صفحه حاوی اطلاعاتی درباره تبلیغات در Google و نحوه عملکرد آن است. Google می تواند از این اطلاعات به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کند. در این حالت خاص ، Google ممکن است تصمیم بگیرد این صفحه را برای “تبلیغات Google” یا اصطلاحات مترادف رتبه بندی کند.
برای سالهای طولانی ، ایجاد لینک های زیادی که به یک صفحه از وب سایت شما با کلمات کلیدی مرتبط بودند ، روش خوبی برای بهبود رتبه وب سایت شما بود. اگرچه هنوز از این عنوان استفاده می شود ، اما واضح است که متن لنگر همان تأثیر گذشته را در سئو ندارد و این اثر روز به روز کاهش می یابد. این اتفاق به دلیل بهینه سازی بیش از حد پیوندها توسط سئوکاران رخ داده است. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت وب سایت هایی را که بیش از حد از این روش استفاده می کنند مجازات کند.
با توجه به تغییر ماهیت متن لنگر و نحوه استفاده از آن ، بهتر است هنگام ایجاد پیوند بسیار مراقب باشید. سعی کنید پیوندهای زیاد را با متن لنگر برابر نکنید ، خصوصاً اگر پیوندها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند (به عنوان مثال پیوندهای دامنه های با کیفیت پایین).
باید سعی کنید پیوندهایی که ایجاد می کنید تا حد ممکن طبیعی به نظر برسند. این اغلب به معنای ایجاد پیوندهایی است که از نام تجاری یا نام شرکت شما به عنوان متن لنگر استفاده می کنند.
از Open Site Explorer استفاده کنید (روی برگه Anchor Text کلیک کنید).
از سایت مجلل سئو استفاده کنید
از سایت Ahrefs استفاده کنید
هنگام ایجاد پیوندها ؛ شما باید تعداد پیوندهایی را که ایجاد کرده اید ردیابی کنید. همچنین باید سایت خود را با سایت رقبا مقایسه کنید تا بفهمید چقدر عقب یا جلوتر از آنها هستید.
تعداد خام پیوندهایی که به سایت شما اشاره می کنند یک سیگنال قوی برای رتبه بندی است. با این حال ، باید به خاطر داشته باشید که کیفیت از تعداد پیوندهایی که دریافت می کنید اهمیت بیشتری دارد. تعداد پیوندها به عنوان معیار از دو طریق اصلی می تواند برای شما مفید باشد:
اندازه گیری پیشرفت / موفقیت یک کمپین ایجاد لینک
وب سایت خود را با وب سایت های رقیب مقایسه کنید
برای مفید بودن هر دو این موارد باید همراه با کیفیت پیوندها در نظر گرفته شوند. وقتی تعداد پیوندهای سایت خود را با یک سایت رقیب مقایسه کنیم ، ممکن است شکافی را نشان دهد که تفاوت رتبه بندی را به خوبی توضیح دهد.
به عنوان مثال ، اگر می خواهید برای کلمه کلیدی “جدول چوبی” رتبه خوبی کسب کنید و سایتهایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل هستند بیش از 1000 بک لینک دارند ، باید بدانید که رقابت در این کلمه کلیدی بسیار زیاد است و باید یک پیوند با کیفیت برای همان تعداد (یا حتی بیشتر) ایجاد کنید.
Site Explorer را باز کنید
سئو با شکوه
اهرفس
گرفتن پیوندها از دامنه اصلی و تعداد خام پیوندها را اشتباه نگیرید! دریافت پیوند از یک دامنه ریشه (دامنه اصلی) برای Google یک سیگنال بسیار قویتر است. وقتی صحبت از دریافت پیوندها از دامنه های ریشه می شود ، منظور ما تعداد دامنه های مشخصی است که به سایت ما پیوند دارند.
به عنوان مثال ، اگر CNN از طریق 5 پست مختلف به شما لینک شود ، 5 پیوند دریافت خواهید کرد ، اما هر 5 پیوند از یک ریشه دامنه است زیرا همه آنها از وب سایت CNN گرفته شده است. اگر سایت C از طریق یک داستان جدید به شما پیوند دهد ، یک لینک و یک لینک دامنه root خواهید داشت.
تعداد پیوندهای بدست آمده از دامنه اصلی (دامنه ریشه) در مقایسه با تعداد پیوندهای خام یک سیگنال قوی است زیرا تعداد پیوندها از دامنه های مختلف شاخص بهتری برای محبوبیت سایت است. از نظر گوگل ، هر سایت یک رأی محسوب می شود. بنابراین مهم نیست که چند پیوند از یک سایت دریافت می کنید.
پیوندهای متعدد از یک دامنه می تواند نتیجه موارد مختلفی باشد. دریافت پیوند از محتوای متعدد در یک سایت یکی از راه های انجام این کار است ، اما شاید رایج ترین راه برای ایجاد چندین لینک از یک سایت استفاده از پیوندهای سایت است.
پیوندهای سایت در سراسر سایت پیوندهایی هستند که در بخشهایی مانند هدر ، پاورقی یا نوار کناری یک سایت قرار می گیرند. به طور کلی ، این نوع پیوندها به اندازه پیوندهای درون محتوایی ارزش ندارند. پیوندهای سایت در بعضی موارد می توانند هرزنامه تلقی شوند ، بنابراین از نظر Google اهمیتی نخواهند داشت.
در واقع ممکن است سایتی به دلیل استفاده بیش از حد از این پیوندها مجازات شود. بنابراین بهتر است مراقب چنین پیوندهایی باشید و پیوندها را فقط در سایت های با کیفیت ایجاد کنید.
از Open Site Explorer استفاده کنید (روی تب Linking Domains کلیک کنید)
از سایت مجلل سئو استفاده کنید
از سایت Ahrefs استفاده کنید
همیشه بحث های زیادی در مورد اینکه آیا ارتباط یک سیگنال قوی برای محاسبه مقدار پیوند است وجود دارد. منطق به ما می گوید که مرتبط بودن باید یک سیگنال قوی برای محاسبه مقدار پیوندها باشد زیرا پیوند سایت ها به یکدیگر کاملاً طبیعی است.
با این حال ، اگر یک سایت معتبر مانند CNN به وب سایت کافی شاپ شما پیوند معتبری با لنگر متن “قهوه” بدهد ، مطمئناً آن را رد نمی کنید زیرا CNN یک سایت قهوه نیست. مطمئناً ، از آنجا که CNN یک وب سایت معتبر است ، هر پیوندی را با هر متن لنگر از این سایت بپذیرید.
اگر کمی بیشتر از ایجاد لینک به این موضوع نگاه کنیم ، متوجه خواهیم شد که اکثر سایت ها دوست دارند ترافیک هدفمندی را به وب سایت خود وارد کنند و در نهایت بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنند. به همین دلیل لینک سایت شما باید در وب سایتی باشد که مشتریان بالقوه را به سمت سایت شما سوق دهد. این بدان معنی است که ارزش پیوندها فراتر از SEO است و می تواند منبع درآمد مستقیم باشد.
همانطور که در بخش لنگر متن توضیح دادیم ، علائم نشان می دهد که Google دیگر مانند گذشته به پیوندهای لنگر متن اهمیت نمی دهد. در عوض ، ممکن است با تجزیه و تحلیل کل صفحه و پیوند دادن لینک ها ، سایت ها را رتبه بندی کند. اگر این مورد تأیید شود ، ایجاد پیوند در صفحات مرتبط به یک سیگنال رتبه بندی قوی تبدیل می شود.
در حال حاضر بهتر است روی کیفیت پیوندها تمرکز کنید. به طوری که پیوندها نه تنها از نظر کیفیت خوب هستند ، بلکه می توانند بازدید خوبی را به وب سایت شما منتقل کنند.
فرض کنید در اصفهان زندگی می کنید و در مورد قهوه وبلاگی دارید. شما قصد دارید پیوندی را با خوانندگان خود در یک وب سایت محلی (که مربوط به قهوه است) نیز به اشتراک بگذارید. پس این پیوند را کجا باید قرار دهید؟
اگر واقعاً می خواهید خوانندگان خود این پیوند را ببینند ، باید آن را در مکانی قرار دهید که به راحتی قابل مشاهده باشد. می توانید این پیوند را در قسمت اصلی صفحه ، نزدیک بالای صفحه یا داخل محتوای توصیف کننده قهوه و فروش آن قرار دهید.
بهتر است پیوندهای خود را در پاورقی قرار ندهید. بیشتر کاربران به پایین صفحه نگاه نمی کنند و حتی اگر به پایین صفحه نگاه کنند ، پیوند موجود در آن را به عنوان یک لینک مفید تشخیص نمی دهند.
Google می تواند موقعیت پیوند را تشخیص داده و بر این اساس مقدار آن را تشخیص دهد. اگر پیوند در انتهای صفحه باشد ، Google ارزش آن پیوند را کمتر در نظر می گیرد زیرا معتقد است که چنین پیوندهایی از نظر کاربران ارزش کمی دارند.
Google همچنین از موقعیت کل پیوندها استفاده می کند. به عنوان مثال ، Google به راحتی می تواند 50٪ از پیوندهای سایت شما را در قسمت پایین صفحه تشخیص دهد. این نشان دهنده ضعف در ایجاد پیوند است و Google نگاه دقیق تری به آن خواهد داشت.
تصور کنید 50٪ پیوندهایی که به سایت شما اشاره دارند در نوار کناری هستند. این همچنین نشان می دهد که شما پیوند را خریداری کرده اید. بیشتر سایتهای ارائه دهنده پیوند پیوندها را در نوار کناری قرار می دهند.
بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که پیوندهای خود را از سایت هایی که با علاقه به وب سایت شما پیوند می خورند دریافت کرده و در محتوا قرار دهید. اگرچه تعداد کم لینک در نوار کناری مشکلی ایجاد نمی کند ، اما تعداد زیاد آنها نشان دهنده ضعف شما در ایجاد لینک است. بنابراین به این موضوع توجه کنید.