در یکی از پست های قبلی وبلاگ ، ما توضیح دادیم که متن لنگر چیست و اهمیت آن برای سئو سایت شما چیست. همانطور که در آنجا گفتیم ، Anchor Text همانطور که از نامش پیداست پیچیده نیست و به یک چیز خیلی ساده اشاره دارد: متنی که در لینک های شما استفاده می شود و توسط کاربر مشاهده می شود. در این مقاله ، ما یاد خواهیم گرفت که چگونه متن های لنگر را بهینه کنیم و ببینیم چگونه می توانیم آنها را بهتر بنویسیم.
اما چرا بهینه سازی؟ زیرا متن لنگر یکی از معیارهای Google برای تعیین موضوع و کلمات کلیدی یک صفحه است. بنابراین وقتی به یک صفحه در وب سایت خود با متن خوب پیوند می دهید ، این متن می تواند به Google کمک کند موضوع صفحه را شناسایی کند. در گذشته ، نوشتن متن لنگر برای پیوندها کار دشواری نبود. این بدان معنی است که فقط ایجاد چندین لینک با کلمه کلیدی اصلی شما کافی بود تا رتبه خوبی در یک کلمه کلیدی کسب کنید. اما امروزه به دلیل هوشمند بودن الگوریتم گوگل ، بهینه سازی متن لنگر برای پیوندها کمی دشوار شده است و شما باید نکاتی را دنبال کنید. لطفا توجه داشته باشید که در غیر این صورت صفحه شما مجازات می شود.
با توجه به این نکته ، در این مقاله به شما آموزش می دهم که چگونه متن لنگر یا همان متن پیوندهای خود را بهینه کنید (هم پیوندهای داخلی و هم لینک های دیگر) ، علاوه بر کسب بهترین نتیجه ، سایت شما توسط Google جریمه نمی شود . الگوریتم
قبل از اینکه وارد مبحث بهینه سازی متن لنگر شویم ، بیایید نگاهی به تاریخچه متن لنگر بیندازیم و دقیقاً بفهمیم که چرا بهینه سازی مناسب مهم است.
در سال 2012 بود که الگوریتم Google Penguin برای اولین بار معرفی شد. همانطور که در مقدمه گفتم ، قبل از معرفی این الگوریتم ، به راحتی می توانید در Google رتبه عالی بگیرید. فقط متن لنگر تمام لینک های برگشتی خود را با توجه به کلمه کلیدی خود انتخاب کنید. مثل این است که بخواهید آب نبات را از کودک بدزدید. بنابراین ، تعداد سایت های هرزنامه و پیوندهای جعلی روزانه در حال افزایش بود ، و این مشکل به تدریج به یک مشکل بزرگ تبدیل می شد تا نتایج سالم را نشان دهد. بنابراین لازم بود که گوگل اقدامی انجام دهد و یکبار برای همیشه این مشکل را متوقف کند. همینطور هم شد.
گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد. و با این به روزرسانی بود که قوانین بازی لینک سازی کاملا تغییر کرد.
هدف پنگوئن چه بود؟ وب سایت هایی را که از روش های ساخت لینک های ناخواسته و بی کیفیت برای فریب موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند ، شناسایی کنید. نتیجه آن کدام بود؟ با به روزرسانی پنگوئن ، تغییر بزرگی در رتبه بندی گوگل مشاهده کردیم. بسیاری از وب سایت ها از صفحه اول نتایج جستجو حذف شدند و سایت های با کیفیت بالاتر جایگزین شدند.
اما چگونه یک ربات گوگل می تواند این پیوندهای جعلی و هرزنامه را پیدا کند؟ پاسخ ساده است: متن لنگر.
گوگل منطق ساده ای داشت: به طور معمول ، همه پیوندهای وب سایت از کلمه کلیدی “طراحی سایت” استفاده نمی کنند. بنابراین اگر تعداد این بک لینک های خاص زیاد باشد ، باید به صورت دستی و با هدف کسب رتبه بندی گوگل ایجاد شوند.
خوب ، برای بهینه سازی متن لنگر ، ابتدا باید بفهمید که Google Penguin چگونه کار می کند و چگونه این الگوریتم متن لنگر را تجزیه می کند و سایت های اشتباه را شناسایی می کند.
نگران نباشید ، این خیلی پیچیده نیست. اما مطمئناً سایت شما هرگز جریمه نخواهد شد.
شما بک لینک ایجاد می کنید.
Google بک لینک های شما را فهرست می کند.
Google این بک لینک جدید را در پایگاه داده سایت شما قرار می دهد که به آن پروفایل پیوند نیز گفته می شود.
و این سه مرحله بارها و بارها تکرار می شوند ، و نتیجه پروفایل پیوندهای شما است که الگوریتم پنگوئن می تواند آن را تأیید کند.
الگوریتم Google این نمایه را بررسی کرده و با بهینه سازی سایت شما برای کلمات کلیدی مورد نظر شما ، آن را تأیید می کند.
اگر محتوای داخلی شما برای کلمه کلیدی “طراحی سایت” بهینه شده باشد و تمام متن های لنگر شما مربوط به آن کلمه کلیدی باشد ، جریمه خواهید شد.
بیشتر متن های لنگر خود را با یک کلمه کلیدی مطابقت دهید + محتوای بهینه شده برای همان کلمه کلیدی = مجازات Google Penguin
در حال حاضر وب سایت های ایرانی زیادی وجود دارند که با تطبیق دقیق متن لنگر با کلمه کلیدی خود توانسته اند رتبه جستجوی بسیار خوبی در گوگل بدست آورند. با توجه به این نکته ، ممکن است فکر کنید که هیچ دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد و بهتر است برای رقابت با این سایت ها ، همان راه را بروید.
اگر آن را باور دارید ، لازم است چند خبر مهم را به شما بگویم: آخرین به روزرسانی الگوریتم پنگوئن چند ماه پیش بود. در این به روزرسانی ، Google یک تغییر اساسی در سیستم خود ایجاد کرد: Google Penguin اکنون فوراً کار می کند و هر بار که سایت شما اسکن می شود ، از نظر پیوندها نیز بررسی می شود. (در گذشته ، الگوریتم پنگوئن فقط به صورت دوره ای و در زمان های خاص اجرا می شد.) نتیجه این به روزرسانی چه بود؟ بسیاری از سایت های فارسی (و غیر فارسی) در رتبه بندی گوگل قرار گرفتند.
بنابراین حتی اگر الگوریتم پنگوئن برای فارسی در حال حاضر به اندازه الگوریتم انگلیسی کارآمد نباشد ، Google موقعیت خود را به وضوح مشخص کرده و هر روز در تشخیص تخلفات سایت بهتر خواهد شد. این بدان معناست که شما باید روش صحیح بهینه سازی متن لنگر را بیاموزید تا دیگر نگران به روزرسانی مداوم Google نباشید.
استفاده از متن لنگر برای پیوند دادن و توزیع کلمات کلیدی در آنها می تواند سایت شما را در نتایج جستجو بالا یا پایین کند. بنابراین شما باید برای نوشتن متن های صحیح انرژی بگذارید.
در اینجا باید اشاره کنم که هیچ اصل یا قانون کلی برای بهینه سازی متن لنگر و نحوه توزیع آن وجود ندارد ، اما با تحقیق در سایت های معتبر انگلیسی توانستم الگوی جالبی (از semrush) پیدا کنم.بر اساس این الگو ، طرح متن لنگر برای پیوندهای شما باید به این شکل باشد:
متن مارک لنگر: 40٪
متن لنگر اختصاصی / انواع دیگر متن های لنگر: 25٪
لنگر متن برهنه: 15٪
متن کلیدواژه لنگر + مارک: 5٪
متن لنگر مسابقه جزئی: 5٪
لنگر متن عمومی: 1٪ تا 5٪
لنگر متن بلند (دم بلند): 2٪ تا 4٪
لنگر متن مطابقت دقیق: کمتر از 1٪
بنابراین ، صفحه توزیع یک سایت معتبر به این شکل خواهد بود:
همانطور که مشاهده می کنید ، استفاده دقیق از کلمه کلیدی برای بهینه سازی متن لنگر در جهان بسیار رایج نیست (بر خلاف ایران) و برعکس ، نام تجاری ، متن اختصاصی و پیوند برهنه بسیار استفاده می شود. این نتیجه ایجاد پیوند سالم و طبیعی است. یعنی زمانی رخ می دهد که سایت مورد نظر از اعتبار بالایی در اینترنت برخوردار باشد و در نتیجه ممکن است لینک های زیادی از طریق سایت های دیگر دریافت کند. دقیق ترین نمونه این نوع لینک سازی را می توان در سایتی مانند Digikala یافت که به عنوان یک مارک معتبر در اینترنت شناخته می شود.
همچنین فکر نمی کنیم این روش برای بهینه سازی سایت های معمولی بسیار مناسب باشد. به همین دلیل ، ما پیشنهاد می کنیم بیشتر روی تطبیق نسبی متن پیوند ، استفاده از کلمات کلیدی معادل (یا کلمات کلیدی LSI) و همچنین متن های طولانی تمرکز کنید.
به نظر من ، شما قطعاً باید یک استراتژی کلی توزیع برای فرآیند ایجاد لینک ایجاد کنید و مشخص کنید که چند درصد از پیوندها را به هر نوع متن آنلاین اختصاص می دهید. البته برای انجام این کار باید به چند نکته توجه کنید که به شرح زیر است:
استفاده از رمزگذاری های عمومی ، برهنه و علائم تجاری به طور کلی آمار رمزگذاری اصلی را رقیق می کند و می تواند در جلوگیری از مجازات ها مثر باشد.
مارک شما احتمالاً فارسی است. اما دامنه های وب به زبان انگلیسی هستند. بنابراین چگونه Google باید مارک شما را بشناسد و شما را به دلیل پیوسته پیوند دادن با این نام مجازات نکند؟ چندین روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال ، عناوین سئو سایت خود را بررسی کنید. با این حال ، ما اطلاعات دقیق در این مورد نداریم. در حقیقت ، غیر معمول نیست که گوگل نام تجاری شما را به عنوان یک کلمه کلیدی شناسایی می کند. بنابراین بهتر است بیش از حد از آن استفاده نکنید و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود نیز استفاده کنید.
مزیت جزئی استفاده از نام تجاری این است که آمار کلمات کلیدی را در پیوندهای شما کم می کند. اما وقتی کلمه کلیدی اصلی شما با نام تجاری شما یکی باشد ، دیگر این مورد وجود ندارد و باید با دقت بیشتری از این متن لنگر استفاده کنید.
قبل از ایجاد الگویی برای روند ایجاد پیوند ، بهتر است نحوه توزیع متن پیوند را در سایتهای معتبر در زمینه خود بررسی کنید. به این ترتیب شما درک بهتری از موضوع پیدا خواهید کرد و می توانید از بهترین روش در وب سایت خود استفاده کنید.
بنابراین وقت خود را با دادن چندین لینک با متن های مختلف آنلاین به یک صفحه ثابت تلف نکنید. درعوض ، می توانید به سایر مطالب و صفحات سایت خود پیوند دهید تا آنها بیشتر به Google مرتبط شوند.
خوب ، اکنون که فهمیدید چرا نوشتن متن مناسب برای پیوندها و متنوع سازی این متن مهم است ، بیایید ببینیم برای بهینه سازی متن لنگر چه کاری باید انجام دهیم:
برای اینکه متن پیوند بیشترین تأثیر را در سئو سایت شما داشته باشد ، باید مربوط به محتوای هر دو صفحه باشد (هم صفحه پیوند و هم صفحه پیوند). به بیان ساده ، هرچه محتوای این دو صفحه با کلمه کلیدی که برای متن پیوند انتخاب می کنید بیشتر مرتبط باشد ، تأثیر بیشتری در رتبه بندی Google شما خواهد داشت.
بنابراین اگر کلمه کلیدی هدف شما پیوند سازی است ، برای ساختن پیوند خوب باید دو کار انجام دهید. ابتدا باید یک راهنمای جامع برای ایجاد پیوند بنویسید تا صفحه ای غنی و مرتبط در این زمینه داشته باشید. سپس با ساخت پیوند کلمات کلیدی به این صفحه پیوند دهید. (دقیقاً همان کاری که در وبلاگ خود انجام دادیم). یا اگر کلمه کلیدی هدف شما لوله کشی در تهران است ، در مورد نحوه یافتن بهترین خدمات لوله کشی در تهران پستی بنویسید و با استفاده از کلمه کلیدی لوله کشی به این صفحه پیوند دهید. در تهران ، روش خوبی برای کسب رتبه خوب در Google خواهد بود.
البته فراموش نکنید که گوگل غالباً با این نوع پیوندها مطابقت دقیق دارد و استفاده بیش از حد از آنها می تواند تأثیر منفی داشته باشد.
خوب ، همه ما می دانیم که داشتن لینک از یک سایت معتبر تأثیر بسیار خوبی در سئوی سایت دارد. علاوه بر این ، سایتهایی که به آنها پیوند می دهید نیز در رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو نقش مهمی دارند.
بنابراین ، هنگام لینک دادن به سایت دیگری ، اطمینان حاصل کنید که سایت یک کلمه کلیدی دقیق را اسپم نمی کند. در چنین شرایطی نیازی به شرکت در تبادل لینک ندارید. بهتر است به جای اتلاف وقت خود برای دریافت لینک از سایت های ناخواسته ، با چندین سایت مرتبط و معتبر در زمینه خود ارتباط برقرار کنید.
درست است که بیشتر سئوکاران بر ایجاد پیوند داخلی تأکید دارند ، اما هیچ یک از آنها استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن لنگر را توصیه نمی کنند. یا اگر می خواهید کلمات کلیدی در متن خود داشته باشید ، بر Long Tail تمرکز کنید.
به عنوان مثال ، به جای لینک سازی ، می توانید از “آیا با لینک سازی پیشرفته آشنایی دارید؟” به این ترتیب ، شما از کلمه کلیدی خود استفاده کرده و به Google نشان داده اید که تمام تمرکز شما فقط روی کلمه کلیدی مورد نظر شما نیست.
هنگام ایجاد بک لینک ، تجزیه و تحلیل متن لنگر ضروری است.
صندوق ورودی شما نباید بیش از حد بهینه شود و همه چیز طبیعی به نظر برسد. با ایجاد یک فایل اکسل می توانید صندوق های ورودی خود را دسته بندی کرده و از نزدیک وضعیت سایت خود را کنترل کنید. به این ترتیب ، هر بار که پیوند ایجاد می کنید ، با مشاهده این لیست ، خواهید فهمید که از کدام متن لنگر استفاده نمی کنید یا از کدام لنگر متن به اندازه کافی استفاده نکرده اید.
یک راه آسانتر استفاده از ابزارهای Ahrefs و SEMrush برای مدیریت و بهینه سازی بهتر رمزگذاری است.
همانطور که به شما گفتیم ، در آخرین به روزرسانی Google ، فعالیت پنگوئن فوری انجام می شود. این بدان معناست که Google هر بار که سایت شما را مرور می کند می تواند شما را جریمه کند ، بنابراین باید بسیار مراقب باشید که از تعداد مشخصی از رمزگذاری سایت Exact Match بیشتر نشوید.
بنابراین ، برای اطمینان از اینکه متن پیوند خود را به درستی تایپ کرده اید ، بیایید یک بار دیگر و به طور خلاصه نکات مهم را مرور کنیم: برای بهینه سازی صحیح متن لنگر ، بهتر است از محتوای صفحه و موضوع آن استفاده کنید. ما همچنین پیشنهاد می کنیم که یک استراتژی کلی برای روند ایجاد پیوند خود داشته باشید تا بتوانید تنوع زیادی به متن لنگر خود اضافه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که کم خطرترین متن ها سه نوع متن عمومی ، برهنه و مارک دار هستند و استفاده از آنها می تواند به کم رنگ شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن پیوند کمک کند.
سرانجام ، امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند تا روند بهینه سازی متن لنگر را بهتر درک کنید و شما را قادر سازد تا یک استراتژی SEO موثر و سالم برای وب سایت خود بسازید. اگر نکته خاصی را از این مقاله فراموش کرده اید ، لطفاً در نظرات به ما اطلاع دهید تا بتوانیم به یکدیگر در درک بهتر متن لنگر کمک کنیم.