موضوع کمی مسخره است. سرانجام ، من هرگز پوستری را ندیده ام که روی “اینجا بخوانید” یا دکمه ای که روی “اینجا کلیک کنید” نوشته شود. من فقط یک بطری با کلمات “این را بنوش” می شناسم که مربوط به سرزمین عجایب است (داستان آلیس را به خاطر می آورید؟). با این حال ، من همچنان روزانه وب سایت های زیادی را می بینم که از کاربر می خواهند برای باز کردن یک لینک اینجا را کلیک کند. استفاده از عبارت “اینجا را کلیک کنید” یکی از این عادت های بد طراحی است ، درست مثل استفاده از قاب های خالی ، متن چشمک زن و آرم های متحرک که هنوز هم در سایت های معمولی دیده می شوند. حتی همکاران ما در موزیلا از این اصطلاح استفاده کرده اند. این زمانی است که ما می خواهیم از آنها در مورد دنیای وب بیاموزیم.
اشکال استفاده از این عبارت چیست؟ این چه مشکلی دارد که ما خیلی سرسختانه با آن مبارزه می کنیم؟ خوب ، مسئله یکی دو مورد نیست. بیایید معایب استفاده از این نوع پیوندها را در نظر بگیریم:
این پیوندها خیلی کاربردی نیستند. استفاده از عبارت “اینجا را کلیک کنید” برای یک پیوند کاربر را مجبور به خواندن این عبارت می کند تا دقیقاً بفهمد چرا باید کلیک کند. تقریباً مانند این است که به جای تابلوی بالا و پایین ، دو گزینه را در آسانسور قرار دهید و بنویسید “این را فشار دهید تا بالا برود” و “این را فشار دهید تا پایین بیاید”!
خواندن این نوع پیوندها دشوارتر است. “اینجا را کلیک کنید” منجر به بسیاری از متون طولانی و بی فایده خواهد شد. چرا وقتی برای انتقال معنی کافی است “برای بارگیری پرونده اینجا کلیک کنید”؟
چنین پیوندهایی برای سئو مناسب نیستند. موتورهای جستجو ، از جمله Google ، از متن پیوند برای تعیین اینکه صفحه پیوند مربوط به چه چیزی است استفاده می کنند. استفاده از “اینجا را کلیک کنید” به اندازه قوری پر از شکلات برای چای به نفع Google است (لطفاً از من نپرسید که قوری را با شکلات پر کرده است).
با استفاده از این پیوندها ، از نظر دسترسی مشکلی ایجاد می شود. فراموش نکنید که کاربران ممکن است از ماوس استفاده نکنند ، بنابراین حتی اگر به زندگی آنها بستگی داشته باشد ، نمی توانند روی پیوند شما کلیک کنند. علاوه بر این ، ممکن است کاربران به لیستی از پیوندها دسترسی داشته باشند. اما لیستی از پیوندهای “اینجا را کلیک کنید” فقط زندگی آنها را دشوارتر می کند.
استفاده از چنین پیوندهایی به معنای دست کم گرفتن کاربر است. کاربران می دانند که چگونه از یک لینک استفاده کنند. برای آنها روشن است که باید روی آن کلیک شود. بنابراین نیازی نیست که به آنها بگویید “اینجا را کلیک کنید”. طوری رفتار نکنید که انگار اولین بار است که آنها از رایانه استفاده می کنند.
خوب ، راه حل انجمن برای شبکه جهانی وب به شرح زیر است:
متن مناسب برای پیوند نباید خیلی کلی باشد. از عبارت “اینجا کلیک کنید” استفاده نکنید. این عبارت نه تنها مربوط به دستگاه مورد استفاده کاربر است (زیرا مستقیماً به ماوس اشاره دارد) ، بلکه درمورد آنچه با پیروی از این لینک به دست خواهد آمد چیزی به کاربر نمی گوید. بنابراین به جای عبارت “اینجا کلیک کنید” ، باید ماهیت پیوند مقصد را در متن مشخص کند ، به عنوان مثال می توانید از عبارت “اطلاعات بیشتر در مورد اسب آبی” یا “نسخه متنی این صفحه” استفاده کنید.
به عبارت دیگر ، متن مناسب برای پیوند باید:
توصیفی باشد در حالت ایده آل ، متن شما باید به تنهایی منطقی باشد. به عنوان مثال ، “دوباره بارگیری کنید” در مثال Firefox بهتر از “اینجا را کلیک کنید” است.
در مثال ، Firefox بهتر از “اینجا را کلیک کنید” است.
تا حد ممکن کوتاه باشید. متن پیوند خود را تا حد ممکن ساده اما ساده نگیرید.
هدفمند باشید. یک پیوند باید به صورت تماس با کاربران باشد مانند “بارگیری پرونده” ، “ادامه مطلب” یا “خروج”.
به زبان فارسی مسلط باشید. از عبارات ، اصطلاحات و اصطلاحات عامیانه خودداری کنید.
نوع پیوند را به کاربر اعلام کنید. اگر پیوند شما غیر از یک صفحه وب است ، مانند متن یا فایل صوتی ، به کاربر اطلاع دهید. به عنوان مثال ، “یک سند بسیار مهم (pdf)”.
در صورت باز شدن پیوند در پنجره جدید ، به کاربر اطلاع دهید. اگر پیوند شما قرار است در صفحه جدیدی باز شود ، از قبل به کاربر اطلاع دهید. به عنوان مثال ، “مقاله فوق العاده (در پنجره جدید باز می شود)”. در پست قبلی وبلاگ ، ما در مورد باز کردن یک پنجره جدید صحبت کردیم.
اینجا را کلیک نکنید امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.