در دنیای دیجیتال امروز ، خلاقیت و تکنیک در طراحی بسیار مهم شده است و در نتیجه ، اصطلاحات UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ، هنوز معنی بسیاری از این کلمات اختصاری برای بسیاری خوب درک نشده است و در نتیجه ، اغلب آنها با بی دقتی و در مکان نامناسب استفاده می شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم معنی دقیق هر یک از این عبارات را بررسی کنیم و ارتباطات و تفاوت های بین آنها را شناسایی کنیم تا استفاده از هر یک برای خوانندگان جدید واضح تر شود. از شما دعوت می کنیم به ما بپیوندید.
بله ، نیازی به گفتن این حرف نبود. اما تفاوت این دو دقیقاً چیست؟ اجازه دهید ابتدا برای کسانی که کمتر حوصله شان سر رفته است یک توضیح ساده و سریع ارائه دهیم:
رابط کاربری مجموعه ای از صفحات ، تصاویر و عناصر بصری است – مانند دکمه ها و نمادها – که کاربر از آنها برای تعامل با یک دستگاه یا برنامه استفاده می کند.
تجربه کاربر همچنین به معنای تجربه و احساسی است که کاربر هنگام تعامل با قسمتهای مختلف محصولات و خدمات یک شرکت از جمله نحوه تعامل با رابط کاربری شما دارد.
به تصویر زیر نگاه کنید:
محتوا دلیل ورود کاربر به وب سایت یا برنامه شما و تعامل با آن است. رابط کاربری مجموعه ای از ابزارهای تعاملی است که کاربر از آن برای تعامل با این محتوا استفاده می کند. تجربه کاربر نیز در مورد مصرف این محتوا است. استفاده از آن باید در حد امکان برای کاربر ساده باشد و احساس خوبی را برای شما به همراه خواهد داشت.
من فکر می کنم با دیدن ظرف زیر می توانید تفاوت بین طراحی رابط کاربر و تجربه کاربر را بهتر درک کنید:
همانطور که می بینید ، برای مبتدیان ما فقط ماده اولیه را داریم که محتوای آن است. اکنون ما باید به نوعی این محتوا را در اختیار کاربر خود قرار دهیم. اینجاست که طراح تجربه کاربری وارد عمل می شود. وی درباره شناسایی نیازهای مشتریان تحقیق خواهد کرد. سپس مشخص خواهد کرد که ساختار صفحه ، نقشه سایت و عناصر مختلف چگونه خواهد بود. سپس طراح رابط کاربری شروع به کار می کند. او این نمونه اولیه را می گیرد و آن را با واقعیت یکی می کند. این بدان معنی است که وی مسئولیت تمام طراحی ، انتخاب رنگ و غیره را بر عهده خواهد داشت.
خوب ، همانطور که می بینید ، هر طراح UX و UI مسئولیت های خاصی را در یک تیم طراحی دارد. اما ممکن است هنوز برای شما دقیقاً مشخص نباشد که نقش هر طراح UX و UI هنگام طراحی سایت یا برنامه تلفن چیست. بنابراین بد نیست کمی بیشتر به جزئیات بپردازیم و مسئولیت های هر یک را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:
وظیفه یک طراح تجربه کاربر افزودن تحلیل و منطق به روند طراحی است. سیستم ها ، ساختارها و مسیرهای مورد استفاده کاربر توسط وی طراحی شده است. برای اینکه طراحی متناسب با نیاز کاربر باشد ، طراح تجربه کاربر باید به دنبال چیزی باشد که می خواهد و بهترین راه پاسخگویی به این نیاز چیست. مسیرهای یک سایت – نحوه خواندن کاربر مقاله ، محل قرارگیری پیوندها و دکمه ها و نحوه پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز توسط کاربر – همه بخشی از طراحی تجربه کاربر است.
در فضای اینترنت ، طراحی تجربه کاربر علاوه بر موارد فوق ، شامل بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ، با در نظر گرفتن محدودیت های مرورگر و سایر ویژگی های منحصر به فرد وب است.
آنچه طراح تجربه کاربر ارائه می دهد: نقشه سایت ، فریم های سیم و نمونه های اولیه
ابزارهای مورد استفاده در طراحی تجربه کاربر: تحقیق ، ابزار تجزیه و تحلیل و نمودارها (نمودارها)
تجربه کاربر در عمل: در پایان این مقاله ، می توانید چندین مسیر مختلف را طی کنید: مقاله مرتبط را بخوانید ، به مطالب انتخاب شده وبلاگ ما بروید یا در مورد کارهای ما بیشتر بدانید. این تجربه کاربر است که این مسیرها را برای شما تعریف کرده است.
طراحی UI مربوط به رنگ و ساختار و محتوا است – یعنی آنچه کاربر در طول تجربه مشاهده خواهد کرد. در این مرحله است که مارک تجاری ، رنگ ها ، تایپوگرافی ، گرافیک ، عکاسی و سایر عناصر بصری وارد عمل می شوند. رابط کاربری بر روی نیازهای برند (نه کاربر) متمرکز است و سعی می کند آنچه را که از نظر بصری متناسب با زمینه برند است فراهم کند.
طراحان خوب رابط کاربری هنگام طراحی ، تمام محدودیت های کدگذاری ، توسعه و همچنین زمان بارگیری یک صفحه را در نظر می گیرند.
آنچه طراح UI ارائه می دهد: طراحی کاشی های سبک ، صفحه Mocap (طرح کلی که تمام جزئیات مشخص شده است)
ابزارهای مورد استفاده در طراحی رابط کاربر: نمونه های رنگی ، تایپوگرافی ، عکاسی ، نرم افزار گرافیک
رابط کاربری در عمل: وقتی صفحه ای را می بینید که از رنگ آبی خنک استفاده می کند ، متن آن واضح است و تصاویر بسیار خوبی هستند ، به شما این احساس را می دهد که در حال مسافرت هستید ، در واقع یک رابط کاربری خوب را مشاهده می کنید. . ایجاد یک رابط کاربری خوب نیاز به تخصص و مهارت هایی دارد که در این مقاله تا حدودی با آنها آشنا هستید.
اگر قدم بعدی شما یادگیری طراحی UI است ، ما یک دوره آموزشی را آماده کرده ایم. دوره آموزش طراحی UI بر هر دو جنبه مورد نیاز طراحان متمرکز است. شما هم اصول طراحی و مفاهیم و هم مهارت های کار با نرم افزار Adobe XD را خواهید آموخت. توضیحات کامل را در صفحه آن بخوانید.
می توان گفت که در پایان ، رابط کاربری (UI) بخشی از تجربه کاربر (UX) است و البته قسمت بسیار مهمی از آن است. اما این تنها قسمت نیست. از طرف دیگر ، UX یک مفهوم کاملاً کلی است و مسیر رابط کاربری را مشخص می کند. اما در پایان ، هر یک از آنها هویت منحصر به فرد خود را دارند و UX به هیچ وجه مترادف با UI نیست. درست است که این دو اصطلاح بسیار نزدیک هستند ، اما نمی توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد. بلکه باید با یکدیگر صحبت کرد ، به شرطی که هر دو به درستی درک شده و در جای مناسب استفاده شوند.
در یک طراحی خوب ، طراحی تجربه کاربر و رابط کاربری باید به بهترین شکل انجام شود و در نهایت به درستی یکپارچه شود. این بدان معناست که طراحان UX و UI باید همکاری نزدیک داشته باشند تا کار هر دو طراح را تا حد ممکن ساده کنند تا آنها بتوانند محصول نهایی را به بهترین شکل ممکن تولید کنند. بنابراین یک طراح رابط کاربری خوب باید طراحی تجربه کاربری را درک کند و اهمیت آن را تشخیص دهد و بالعکس. در مقاله های بعدی ، سعی خواهیم کرد هر یک از این دو مورد دیگر را بررسی کنیم ، تکالیف آنها را روشن کنیم و برای بهبود هر یک راه حل های مختلف ارائه دهیم.